1 juni 2017

Betoog bij motie over vuurwerk

Betoog bij Motie “Vlissingen vrij van vuurwerkoverlast”

Vanavond, 1 juni 2017, uitgesproken door Lilian in de gemeenteraadsvergadering.

Consumentenvuurwerk, voor de ene persoon is het een groot plezier om er tijdens de jaarwisseling naar te kijken en af te steken, voor de andere is het een grote ergernis.

En inderdaad, het klopt dat illegaal vuurwerk vaak de boosdoener is als het gaat om ernstige verwondingen en materiële schade.
Toch is ook legaal vuurwerk niet bepaald onschuldig: het veroorzaakt veel lichamelijke- en psychische schade. En juist siervuurwerk leidt tot veel milieuvervuiling.
Handhaving blijft lastig. Wij realiseren ons dat heel goed.

Het Vuurwerkbesluit van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, stelt slechts algemene regels rondom de verkoop en afsteken van vuurwerk, maar bevat geen regels aangaande de locaties waar vuurwerk mag worden afgestoken. De indieners achten, gezien de extreme overlast tijdens Oud en Nieuw in bepaalde wijken in Vlissingen, de tijd daarom rijp om deze motie in te dienen.

Vuurwerkoverlast, we praten hier wel degelijk over een maatschappelijk probleem met elk jaar weer ontzettend veel schade en overlast. Helaas blijkt het terugdringen daarvan lastig. Dat komt niet door slechte handhaving, maar door een dieper liggend probleem.
In Nederland hebben we met elkaar afgesproken dat we met Oud en Nieuw tussen 18.00 uur ’s avonds en 2.00 uur ’s nachts vuurwerk mogen afsteken. Velen houden zich daar niet aan.

Blijkbaar leeft bij velen het idee dat rondom Oud en Nieuw alle regels met voeten getreden mogen worden. Sommigen menen zelfs dat vandalisme daar ook bij hoort. Asociaal gedrag wordt dan vaak goedgepraat onder de noemer “traditie”.

Uit welke laag van de bevolking, etnische of religieuze groeperingen de veroorzakers van overlast en vandalisme ook komen, maakt juist voor ons, indieners van de motie, geen verschil. We kunnen niet stilzwijgend blijven toezien.
Met slechte tradities moet je durven breken.

Veel politieke partijen steken hun kop helaas liever in het zand.
De enige échte oplossing voor dit maatschappelijk probleem, namelijk een landelijk verbod op consumentenvuurwerk, zal dan ook nog wel even op zich laten wachten.

Laat onze gemeente dan maar het voortouw nemen door de regels aan te scherpen en een duidelijk signaal ten aanzien van consumentenvuurwerk af te geven.
Goed voorbeeld doet immers volgen.

Resultaat: de motie is aangenomen!