12 november 2020

Beschouwingen bij begroting 2021-2014

beschouwingen bij begroting 2021-2014Algemene beschouwingen bij Begroting 2021-2024

Voorzitter,

Een goed team bestaat uit mensen die ongevraagd met elkaar willen samenwerken en naar elkaar kunnen luisteren!

Deze zin zou de SGP graag groot willen uitprinten, inlijsten en aan het college willen geven, zodat zij dat in hun werkkamer kunnen ophangen. Dit kan namelijk een reminder zijn bij alle participatietrajecten.
Wij hebben namelijk het gevoel dat participatie voornamelijk inhoudt dat de gemeente aan de inwoners vertelt wat er gaat veranderen of juist gaat verdwijnen. Als daarna vanuit de inwoners of de ondernemers hierop een reactie komt, wordt dat voornamelijk alleen aangehoord, maar er wordt regelmatig weinig of niets mee gedaan. Een voorbeeld hiervan is het Accommodatiebeleid. Gebruikers van accommodaties wordt ijskoud verteld dat het dak boven hun hoofd verdwijnt. Een passend, gelijkwaardig alternatief wordt niet geboden. Daarom is de SGP mede-indiener van de motie “Zorgplicht voor gebruikers accommodaties”. Voor het Palet komt deze motie helaas te laat. Gebruikers staan eind van dit jaar op straat en hebben geen betaalbaar alternatief. 20 jaar hard werken door de beheerder, notabene een vrijwilliger, die het Palet tot een succesvolle accommodatie heeft gemaakt, is straks weg. Een waardevolle plaats van ontmoeting voor ouderen en kwetsbaren in die wijk is straks verdwenen. Ongelofelijk dat dit gebeurt onder leiding van een wethouder van 50+-huize en de partij 50+ in de coalitie.

Ander voorbeeld: in de wijk Bossenburgh wil de gemeente een straat herbestraten. Nooit zijn er klachten geweest van bewoners. De bewoners benutten tijd en energie om een reactie richting de gemeente te formuleren met als kern: onze straat ligt er prima bij, herbestraten is niet nodig! We hebben een ander probleem: tekort aan parkeerplaatsen. Natuurlijk is het positief dat de gemeente met 3 man sterk met de bewoners komt praten, maar… het herbestraten gaat gewoon door en het parkeerprobleem wordt ontkent. Wat is de zin van participatie in Vlissingen?
Bewoners zijn heel goed zélf in staat de problemen in hun straat of wijk te benoemen, en zo samen met de gemeente oplossingen te bedenken. Kijk, dát is participatie. Maak de inwoners co-producent van een visie of plan. Samen zijn we toch Vlissingen?!

Vz,
Opnieuw hamert de SGP op toename van, het liefst hoogwaardige, werkgelegenheid. Vlissingen groeit niet qua inwoners. De SGP zou graag zien dat in Vlissingen-Oost twee nieuwe kerncentrales worden gerealiseerd. Dit genereert langdurig veel en hoogwaardige banen. Helaas geeft het college aan dat kernenergie nu geen doelstelling is. Wanneer dan wel? Gaat het college actief lobbyen in Den Haag voor de komst van nieuwe kerncentrales en vervanging van de huidige? Mee eens dat dit ook nieuwe bedrijven kan aantrekken?

Vz,
Veiligheid en handhaving vindt de SGP heel belangrijk. We hebben in Vlissingen een klein en ook nog eens vergrijsd politiekorps. Agenten informeerden ons dat de locatie van de opleiding tot politieagent een probleem is. Zeeuwse jongeren moeten nu naar Rotterdam voor deze opleiding. Afgestudeerde agenten uit Brabant en regio Rotterdam willen niet in Zeeland komen werken… De SGP pleit daarom voor een Zeeuwse opleidingsplaats, die geïntegreerd wordt in de nieuwe Law Delta en samenwerkt met Scalda, HZ en UCR. Is het college bereid om zich hiervoor in te zetten?
Voor een proef om drugs te verkopen aan buitenlanders in coffeeshops, heeft het college wel erg veel geld over. Handhaving tegen overlast door straathandel was voor het college eerder nooit een reden om zo gul de portemonnee te trekken. Vreemd! Tegelijkertijd wil het college het mantelzorgcompliment wegbezuinigen. De SGP is van mening dat het werk van de mantelzorger, die van enorm grote betekenis is voor de samenleving, blijvend moet worden beloond. Een jaarlijks complimentje van 75 Euro mag hen daarom niet worden ontnomen. Daarom dient de SGP de motie “I-criterium en mantelzorgcompliment” in.

Vz,
Het compensatie pakket “Wind in de zeilen” levert Vlissingen in de toekomst een Law Delta op, met een kenniscentrum ondermijning. Hoeveel banen levert dit kenniscentrum daadwerkelijk op? En hoe worden we als Gemeente Vlissingen en gemeenteraad direct betrokken bij de realisatie van Law Delta? Hoe hebben we daar invloed op?

College,
Een onmogelijke bezuinigingstaakstelling voor het Sociaal Domein wordt ons opgelegd. We hebben het daarin oprecht met u te doen met het ontwikkelen van de beleidskaders.
Realiteitszin is belangrijk: 25% van onze inwoners zijn ouderen. Moeten we nu echt zo min mogelijk aanvragen gaan toewijzen voor de WMO voor huishoudelijke hulp, dagbesteding en begeleiding?
Veel wordt verwacht van het nieuwe gezondheidscentrum. Dat centrum is er nog niet… En als het komt, gaat het zich dan bezig houden met de Vlissingse, WMO-gerelateerde zaken?
Zijn de buurtteams op tijd en voldoende gestructureerd om daar verwachtingen aan te verbinden?
Één ding staat voor ons vast: de sociaal zwakkeren mogen nóóit de dupe worden van Artikel 12.
In het programma Sociale Samenhang gaat het om veel geld. We willen graag zien waar we ons geld aan uitgeven. Daarom dienen we de motie “Maximale transparantie in de begroting” in.

Tot slot vz,

De afgelopen 8 maanden worden mens en maatschappij beheerst door het Corona-virus. We hopen op verlossing door de komst van een vaccin. In deze Jobstijding wordt van ons allemaal een Jobsgeduld gevraagd. Job, eerst een schatrijke herdersvorst, zat op de puinhopen van zijn bestaan. Alles had hij verloren: zijn kinderen, gezondheid, huis, vee en zelfs ondersteuning van goede vrienden. Ondanks dit alles heeft hij gezegd: “Ik weet, mijn Verlosser leeft”. Job had hoop, geloof én perspectief.
Dat perspectief wenst en gunt de SGP iedereen.