10 november 2016

Beschouwing op de begroting 2017

Uitgesproken  in de raadsvergadering van 10 november 2016

Meneer de voorzitter,

Volgens velen is gisteren de wereld veranderd. Tegen alle peilingen, politieke meningen en verwachtingen vanuit de media in, won Donald Trump met de Republikeinse Partij de verkiezingen in Amerika.
En in Vlissingen…..blijft het business as usual.
Helaas, hier geen veranderingen:

• De grote schuld van de gemeente blijft
  • De algemene reserve blijft met een gigantisch bedrag in de min
  • We staan nog steeds onder toezicht van de provincie en onder curatele van het rijk
  • En de bezuinigingen blijven van kracht en lasten worden verzwaard.

Eén ding verandert er wel, weliswaar een boekhoudkundige verandering, maar…we gaan ontvlechten!
Eindelijk krijgen we goed inzicht in ons gemeentelijk huishoudboekje en in onze schuld en kosten op het gebied van onze aangekochte grond. De SGP is daar blij mee.
We hopen en bidden dat de artikel 12-inspecteur contructief meedenkt over de Vlissingse financiële situatie en een grote handreiking doet. Verder bezuinigen kan niet meer zonder iets kapot te maken en voortdurende lastenverzwaring maakt een gemeente niet aantrekkelijk.
Burgers en bedrijven gaan het nu in de portemonee voelen dat meer inkomsten voor de gemeente geëist worden door middel van de verhoging van, onder meer, de ozb. Een pijnlijke maatregel, geëist door de artikel 12-inspecteur, die slecht is voor onze economische groei.
Blijft Vlissingen een aantrekkelijke gemeente voor startende of verhuizende ondernemers? Zullen, bijvoorbeeld, ondernemers van DOK 41, die willen uitbreiden, gaan kiezen voor vestigen in onze gemeente, wetend dat de ozb voor hen duizenden euro’s per jaar duurder uitpakt? De SGP is bang dat de hoge ozb een drempel wordt voor vestiging in Vlissingen en meer een duw naar vestiging buiten onze gemeente.

Vz, Zoals ieder jaar, doet de SGP weer een dringende oproep voor meer werkgelegenheid in Vlissingen. Werkgelegenheid trekt mensen naar Vlissingen, is goed voor de woningverkoop, is goed voor de bouw van nieuwe woningen, is goed voor de samenleving. Mensen met werk hebben de financiële ruimte om aankopen te doen, contributie te betalen van het lidmaatschap van een vereniging.
Dringt het college er bij Zeeland Seaports op aan om producerende bedrijven binnen te halen?
Wanneer startende ondernemers zich melden bij de gemeente, worden ze dan met open armen ontvangen? College, hoe doet u dat en geef eens een aantal goede voorbeelden!?
Hoe actief is het college rondom de vestiging van de Marinierskazerne? Gaat het alleen maar om toegangswegen? Waarom maakt u zich richting Defensie niet sterk voor een andere vorm van aanbesteding, zodat ontwerpend, bouwend en onderhoudend Zeeland meeprofiteert?! De aanbestedingsvorm die nu in de markt is gezet, sluit alle aannemers en bouwondernemingen uit Zeeland uit.
Uit het verslag van de Zeeuwse lobbyist bij het hoofdstuk Marinierskazerne bleek wel hoe tam die houding is. Bij het actiepunt stond: “vinger aan de pols”. Vz, dit kan echt niet!!! Actieve lobby is vereist!
En wat doen WIJ om ervoor de zorgen dat mariniers in Vlissingen, op Walcheren of in Zeeland gaan wonen? De plannen die de SGP daarvoor in de begroting leest, zijn veel te afwachtend.

Vz, Veel van deze mannen en vrouwen, met hun gezinnen, zitten in grote onzekerheid. Het duurt ook allemaal zo lang! Eerst zou de kazerne in 2018 gereed zijn, nu wordt dat pas 2020! Veel mariniers wonen in het noorden van het land en kunnen nu nog heen en weer reizen naar de kazerne in Doorn. In 2020 is dat afgelopen. Ze zullen moeten verhuizen, en daarom college: Doe iets!!
Maak een gelikt boekje met alles over Vlissingen, stad aan zee. Zorg dat u Vlissingen en Zeeland goed en mooi presenteert. Laat voelen dat de mariniers met hun gezinnen meer dan welkom zijn.
Laat makelaars daarin hun woningaanbod presenteren, geef in dit boek de mogelijkheden van nieuw te bouwen woningen aan. Geef hierin alle basisscholen, het VO, het MBO en de HZ de ruimte om te laten zien wat ze te bieden hebben. Laat kerken, verenigingen, sportclubs en organisaties zich in dit boek presenteren. En vergeet ook niet te vermelden dat de mariniers in een provincie komen te wonen waar ze genieten kunnen van het water, de wijdsheid, de rust en ruimte, waar het culinair niveau hoog is. Ook moet daarin vermeld worden dat Vlissingen, internationaal, centraal is gelegen voor een dagje of weekendje uit.
België is vlakbij. Brugge en Gent, 45 minuten rijden; Antwerpen, in 1 uur bereikbaar; Brussel, binnen 2 uur bereikbaar.
Door makelaars, scholen, en verenigingen een bedrage voor plaatsing in dit boekje voor mariniers te vragen, kan dit kostendekkend gerealiseerd worden. College, regeren is vooruit zien! Daarom de vraag van de SGP aan u: wanneer gaat u hiermee aan de slag?!

Vz, De Zeeuwse kwartiermakers gaan niet bouwen op Scheldekwartier Noord. Toch vind de SGP dat nieuwbouw door woningbouwverenigingen nodig is, zeker voor jonge gezinnen en voor senioren, m.n. voor hen levensloopbestendige woningen . Maar waar is hiervoor betaalbare grond? Graag antwoord van het college.
De visie voor leefbaarheid is vastgesteld. Wat wordt er met het leefbaarheidsonderzoek in Bossenburgh gedaan? Woningbouwvereniging l’Escaut wil graag samenwerken en actie richting die samenwerking wordt verwacht. Tot nu toe is het erg stil. Wanneer komt er een plan de campagne?

Vz, Begraven wordt wéér duurder is Vlissingen. De SGP is het er absoluut niet mee eens dat de gemeente de kosten van het onderhoud van het groen van de begraafplaats op de schouders legt van de nabestaanden van overleden inwoners. College, door deze boekhoudkundige knip geeft u nabestaanden een extra financiële last, bovenop het verdriet.
De SGP vindt dit a-sociaal van de gemeente, temeer omdat andere tarieven, bijvoorbeeld liggeld in de haven, slechts geïndexeerd worden.
De SGP zal daarom tegen de verhoging van de tarieven voor begraven stemmen.

Vz, Volgens velen is de wereld veranderd. En inderdaad, tijden veranderen, dat is altijd zo geweest en de mensen, de politiek en de bestuurders zullen daarop moeten anticiperen. Daarvoor heeft iedereen zijn/haar talenten gekregen. Talenten die wij hier mogen inzetten voor Vlissingen, Souburg en Ritthem met hun inwoners.
Maar de SGP verwacht het niet alleen van mensen. Het toneel van de wereld verandert telkens en allerlei soorten wereldleiders komen op dat toneel en verdwijnen ook weer. Maar de liefdevolle, wijze en almachtige God blijft altijd Dezelfde, nu en tot in eeuwigheid.
De hulp van deze God wenst de SGP u allen toe.

Fractievoorzitter SGP Vlissingen