3 oktober 2017

Beantwoording wirwar rondleidingen

Beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake wirwar aan aanbiedingen van toeristische rondleidingen in en om Vlissingen.

Voor de inleiding: zie het gerelateerde bericht van 31 juli 2017

Geachte mevrouw Janse-van der Weele,

Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.

1. Is het college het met de SGP eens dat het aanbod van georganiseerde rondleidingen op een centraal punt in de stad vindbaar moet zijn?
Antwoord
Het College is van mening dat het aanbod van georganiseerde rondleidingen zo ruim mogelijk opvraagbaar moet zijn en niet slechts op één centraal punt in de stad. In de subsidieovereenkomst met VVVZeeland is daarom opgenomen dat zij via hun kanalen daarvoor zorg moet dragen. VVVZeeland houdt voor de gemeente Vlissingen de evenementenkalender bij (informatiemanagement). Het is aan de initiatiefnemers of ondernemers, die een activiteit zoals een rondleiding organiseren, deze aan te melden bij VVVZeeland. De evenementen worden daardoor gedeeld via de kanalen van VVVZeeland (zoals de website, sociale media en lokale VVV punten) en zijn daardoor ruim opvraagbaar. Diverse media maken weer gebruik van deze database van VVVZeeland.

2. Is het college het met de SGP eens dat een compleet overzicht van het aanbod van georganiseerde rondleidingen een welkome aanvulling aan informatie is op de site van de Gemeente Vlissingen, onder het kopje “Toerist”, met links naar diverse sociale media?
Antwoord

3. is het college bereid dit overzicht, na inventarisatie bij betrokken partijen, op de site van de Gemeente Vlissingen te zetten?
Antwoord
De evenementen en activiteiten (en dus ook rondleidingen) worden geactualiseerd op de website van VVVZeeland. De website van de gemeente Vlissingen verwijst door middel van een link naar deze activiteitenpagina. Het is aan de initiatiefnemers om hun activiteit aan te melden bij VVVZeeland. De gemeente Vlissingen heeft geen rol om alle activiteiten en evenementen in de gemeente Vlissingen te inventariseren en te publiceren.

4. Is het college bereid om ervoor te zorgen (faciliteren/overleg met VVV) dat dit overzicht ook op de site van de VVV te vinden is?
Antwoord
VVVZeeland heeft deze opdracht en voert deze ook uit. Via de volgende link kunt u zien dat VVVZeeland deze opdracht ook uitvoert: https://www.vvvzeeland.nl/nl/zien-en-doen/zoeken/?search_tags=vlissingen%2Crondleiding
Het blijft aan de ondernemers en organisatoren van de rondleidingen deze activiteit aan te melden bij VVVZeeland.

5. Is er eigenlijk wel aandacht voor dit toeristisch product in het gemeentelijk, toeristisch beleid, aangezien ons rijke, historische verleden grote toeristische en economische meerwaarde kan hebben/heeft?
Antwoord
In het huidig beleid wordt opgemerkt dat door digitalisering een boekje met een wandeling vervangen kan gaan worden door een digitale versie via bijvoorbeeld een mobiele telefoon.

6. Geredeneerd vanuit de bezoeker/toerist vindt de SGP het logisch dat alle informatie bij het VVV-kantoor vindbaar/beschikbaar is. Is het college het hiermee eens?
Antwoord
Het College is van mening dat de informatie over activiteiten etcetera zo ruim mogelijk opvraagbaar moet zijn en niet slechts op één punt in de stad. Uit divers onderzoek blijkt dat toeristen meer en meer gebruik maken van internet voor het vinden van toeristische informatie. In de subsidieovereenkomst met VVVZeeland is daarom opgenomen dat zij via al hun kanalen (zoals de website, sociale media en lokale VVV punten) daarvoor zorg moet dragen.
Het is aan de ondernemer, die een activiteit organiseert, deze aan te melden bij VVVZeeland. VVVZeeland houdt voor de gemeente Vlissingen de evenementenkalender bij (informatiemanagement). Binnen dit informatiemanagement wordt ook algemene informatie over Vlissingen beschikbaar gesteld via alle kanalen van VVVZeeland.

7.
Aangezien het college drastisch wil bezuinigen op de bijdrage/subsidie aan de VVV en het VVV-kantoor wellicht uit de stad Vlissingen dreigt te verdwijnen, is het college het met de SGP eens dat er dan een centraal, toeristisch informatiepunt in de binnenstad terug dient te komen, bijvoorbeeld in het MuZEEum.
Antwoord
De toekomst en locatie van een fysieke informatiepunt in Vlissingen is onderdeel van de nieuwe visie op toerisme. Wij hopen deze visie eind dit jaar met de gemeenteraad te delen.

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Vlissingen,