24 juni 2022

Beantwoording vragen tekort aan (basis)medicatie

Artikel 34 vragen SGP - Tekort groot aantal (basis)medicijnen

Geachte heer/mevrouw,
Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.

Uw inleiding
Op dit moment is er een ernstig tekort aan (basis)medicijnen. Het gaat op dit moment om 500 – 1000 soorten medicijnen en als gevolg daarvan hebben veel inwoners van onze gemeente dus simpelweg geen medicijnen. Om maar één voorbeeld te noemen: een   simpele luchtwegverbeteraar is pas leverbaar in week 35. Da’s benauwd leven tot 1september...
De SGP heeft niet het idee dat dit aan de apotheken ligt, de apotheekmedewerkers doen hun stinkende best, maar aan het systeem “daarboven”. Maar of het nu aan ons zorgstelsel ligt, de zorgverzekeraars, de oorlog in Oekraïne, post-Covid tijdperk of wat dan ook; het is simpelweg geen excuus! De SGP snapt best dat je een keer een dag moet wachten,
paracetamol uit Polen kan krijgen of een medicijn met een andere naam en dezelfde werkzame stof. Maar als we praten over zo’n groot aantal medicijnen dat niet leverbaar is, het basismedicatie betreft en je daarbij ook nog eens heel erg lang moet wachten - en dit zoveel inwoners van onze gemeente betreft - dan is het tijd voor actie!

• Vraag 1

Bent u van bovenstaande situatie op de hoogte?
Ons antwoord
Ja, we zijn ervan op de hoogte dat dit voor komt.

• Vraag 2

Bent u met de SGP van mening dat dit een probleem is voor veel inwoners van onze gemeente?
Ons antwoord
Ja, wij zijn ons ervan bewust dat dit ook inwoners van Vlissingen treft.

• Vraag 3

Wilt u met spoed contact opnemen met de zorgverzekeraars, apotheekorganisaties, ADRZ en/of Erasmus MC, andere betrokken partijen en de Zeeuwse gemeenten om samen rond te tafel te gaan zitten en er voor te zorgen dat de medicijnvoorraden zo spoedig mogelijk weer op orde zijn?
Ons antwoord
Het geneesmiddelen tekort speelt op internationaal niveau en vraagt ook op die schaal een oplossing. Als gemeente hebben we hier geen rol in. In Nederland werkt het Ministerie van VWS samen met onder andere apothekersorganisaties en groothandels aan oplossingen
voor zowel de korte als langere termijn. Ook de Europese Commissie heeft een plan gemaakt om geneesmiddelentekorten aan te pakken en heeft de European Medicines Agency (EMA) extra taken gekregen om geneesmiddelentekorten terug te dringen. We hebben het beeld dat het onderwerp hiermee voldoende op de agenda staat, daar waar het
hoort, en zien dus geen meerwaarde in een overleg zoals u het voorstelt.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Vlissingen,