21 april 2022

Beantwoording vragen t.a.v. parkeren-centrum

Artikel 34 vragen VVD / SGP betr parkeren in het centrum
Geachte heer/mevrouw,
Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.
Uw inleiding

• Vraag 1

Veel parkeerplaatsen zijn en worden opgeofferd voor woningbouw en aanleg van wegen. Hoeveel parkeerplaatsen zijn verdwenen en verdwijnen de komende jaren, terwijl daarentegen meer bewoners zich in de binnenstad zullen gaan vestigen?
Ons antwoord
Bij het realiseren van nieuwe woningen en infrastructuur hanteren we de parkeernormering uit het Paraplubestemmingsplan Parkeren Vlissingen. Dit betekent dat de nieuwbouw in het algemeen niet ten koste gaat van parkeerplaatsen maar dat deze parkeerplaatsen verplaatst worden. De nieuwe parkeervraag die ontstaat door de ontwikkeling moet ook voorzien in het aantal parkeerplaatsen zoals opgenomen in dit bestemmingsplan.

• Vraag 2

Is er een visie op het gebied van parkeren ten opzichte van het toenemend aantal inwoners, bezoekers van B&B's, hotelgasten en arbeidsmigranten in het centrum en het toenemend aantal dagtoeristen dat Vlissingen beoogt te trekken naar de binnenstad?
Ons antwoord
Wij hanteren de kaders en de visie op het parkeren zoals vastgesteld in het
Parkeerbeleidsplan Vlissingen. Daarnaast hanteren we bij de toetsing van ruimtelijke ontwikkelingen het Paraplubestemmingsplan Parkeren Vlissingen. De onlangs vastgestelde Strategische Visie geeft een nieuwe kijk op het parkeren in Vlissingen. In de evaluatie van het parkeerbeleid zullen wij nader inzoomen wat dit betekent voor het huidige parkeerbeleid
en of/ welke aanpassingen nodig zijn. De evaluatie van het parkeerbeleid wordt in Q3 afgerond en met een voorstel aan uw raad aangeboden.

• Vraag 3

Door de geplande woningbouw worden verschillende parkeerplaatsen opgeofferd, zoals de Stenenbeer, Koningsweg, parkeerplaats tegenover Damen, enz. Worden deze parkeerplaatsen in gelijke aantallen gecompenseerd en waar?
Ons antwoord
De parkeerplaatsen in het Scheldekwartier die (zijn) vervallen worden in gelijke aantallen in de omgeving gecompenseerd. In een aantal gevallen worden deze eerst op tijdelijke locaties aangebracht en verplaatsen deze later naar de Machinefabriek.

• Vraag 4

Ons inziens zou het een goed idee zijn om een transferium voor werknemers in het centrum, niet zijnde winkeliers, in te richten. Dit verlaagt de parkeerdruk voor inwoners in het centrum. Deelt het college onze mening en wordt dit transferium onderdeel van het parkeerbeleid?
Ons antwoord
Wij voelen weinig voor een 'klassiek' transferium. Wel bekijken we allen mogelijkheden om parkeerplaatsen aan de rand van Vlissingen te benutten en creëren. Door in te zetten op deelmobiliteit moeten het voor- en natransport makkelijker en aantrekkelijker worden. Dit in lijn met de Strategische Visie.

• Vraag 5

Hoeveel vergunningsparkeerplaatsen zijn er aanwezig in het centrum?
Ons antwoord
In de volgende tabel ziet u het aantal beschikbare parkeerplaatsen per deelgebied, het aantal beschikbare parkeerplaatsen per uitwijkgebied en het aantal uitgegeven parkeervergunningen per deelgebied.

• Vraag 6

Hoeveel parkeervergunningen, inclusief dag- en dagdeelvergunningen zijn er
uitgegeven in het centrum?
Ons antwoord
Het aantal uitgegeven parkeervergunningen leest u in de tabel bij de beantwoording van vraag 5. Het aantal dag- en deelvergunningen is niet aan te geven. We zijn in 2021 gestart met het digitaliseren van de bezoekersregeling waardoor er niet meer met aantallen kaarten wordt gewerkt maar met tegoeden die bewoners kunnen opwaarderen tot een maximumbedrag per jaar.

• Vraag 7

Hoeveel ontheffingen zijn afgegeven aan bedrijven (bijv. Damen) waarvan het
personeel gebruik maakt van parkeerplaatsen in het centrum?
Ons antwoord
Op dit moment worden er een aantal ontheffingen afgegeven in afwachting van de realisatie van de Machinefabriek:
Damen 200 ontheffingen
Timmerfabriek 105 ontheffingen

• Vraag 8

Ook de winkeliersvereniging (VOC) maakt zich zorgen over het afnemend aantal parkeerplaatsen in het centrum. Men vreest dat dagtoeristen geen parkeerplaats meer kunnen vinden in het toeristische (hoog)seizoen. Luistert het college naar deze zorgen van de VOC en hoe wordt inhoud gegeven aan het begrip voor deze zorgen?
Ons antwoord
Wij begrijpen de zorgen van de winkeliersvereniging. We houden de beschikbare parkeercapaciteit en parkeerdruk nauwlettend in de gaten. Op dit moment worden er nieuwe parkeerdrukmetingen uitgevoerd. Met de evaluatie van het parkeerbeleid zullen wij u hier nader over informeren. Daarnaast hebben wij overleg gehad met de VOC om de verwijzing naar een aantal parkeerplaatsen te verbeteren.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Vlissingen,