24 november 2020

Beantwoording vragen t.a.v. fysio-Paauwenburg

Beantwoording vragen t.a.v. fysio-Paauwenburgbeantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake Artikel 34 vragen Reglement van Orde namens VVD, SGP, CDA, PVDA en POV betreffende accommodatiebeleid en specifiek fysiotherapie Paauwenburg
Geachte mevrouw/heer,
Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt. Uw inleiding

• Vraag 1

Hoe communiceert de gemeente momenteel met de organisaties/ ondernemers die,volgens het accommodatiebeleid, uit de accommodatie te moeten vertrekken? Graag uitleg.
Ons antwoord
Op basis van de door de raad vastgestelde jaarplannen waarin de af te stoten
accommodaties staan opgenomen, wordt er met huurders en gebruikers zowel
bestuurlijk als ambtelijk overleg gevoerd. Daarnaast wordt met specifieke gebruikers zowel mondeling als schriftelijke gecommuniceerd over de voor hun betreffende situatie/accommodatie bijv. als de huurovereenkomst eindigt.

• Vraag 2

Wanneer staat de besluitvorming voor het accommodatiebeleid uit het Newaerapport met betrekking tot accommodaties in Paauwenburg gepland?
Ons antwoord
In het kader van het majeure project “Revitalisering gemeentelijk
accommodatiebestand” wordt er, in samenhang met het SHP, op dit moment
gewerkt aan het Accommodatieplan op hoofdlijnen. Besluitvorming daarover is voorzien in het eerste kwartaal van 2021. Dit Accommodatieplan op hoofdlijnen vormt de basis voor het jaarplan 2021 e.v. Zonder dit plan is nog niet duidelijk in welk jaarplan of jaarplannen de accommodaties in de wijk Paauwenburg worden opgenomen.

• Vraag 3

Op welke wijze wordt er vervangende huisvesting voor deze
organisaties/ondernemers  aangeboden? Graag uitleg.
Ons antwoord
De raad heeft met de vaststelling van het uitvoeringsplan Revitalisering gemeentelijk accommodatiebestand d.d. 4 april 2019 kennisgenomen van het vigerende beleidskader waarbinnen het project wordt uitgevoerd. Binnen die kaders zoeken we met zowel commerciële partijen als met overige gebruikers zoals stichtingen en verenigingen naar mogelijkheden die specifiek voor hun situatie iets oplossen en waarmee we tegelijk de opdracht van de raad kunnen blijven uitvoeren. Dat is dus maatwerk en soms is niet de ideale oplossingen te vinden. Er is dus niet één specifieke wijze te omschrijven op basis waarvan we commerciële partijen of niet commerciële partijen een vervangende huisvesting bieden.

• Vraag 4

Wordt bij het aanbieden van vervangende huisvesting onderscheid gemaakt tussen maatschappelijke en commerciële organisaties?
Ons antwoord
Ja, op pagina 2 van de tekst bij voornoemd raadsbesluit is het volgende opgenomen:  “De partijen die momenteel (structureel en op regelmatige basis) gebruik maken van een gemeentelijke accommodatie zijn ingedeeld en beoordeeld op basis van een aantal beleidsuitgangspunten/kenmerken
..........
 Informatie waaruit blijkt dat partijen (vooral) een commercieel doel dienen. Deze partijen worden niet meegenomen in bepaling wie, waar en wanneer moet worden geaccommodeerd;
.........
En: “De laatste categorie betreft in hoofdzaak commerciële partijen en culturele stichtingen en verenigingen. Met deze gebruikers zal worden gekeken op welke wijze zij hun activiteiten kunnen blijven ontplooien ook al is dat niet meer vanuit een gemeentelijke accommodatie.”
Bij maatschappelijke organisaties wordt nadrukkelijker vervangende huisvesting gezocht binnen het mogelijke dan bij commerciële partijen het geval is. Dat neemt niet weg dat we nog steeds met laatstgenoemde partijen in overleg gaan om te bezien of herhuisvesting mogelijk is. Dat zal echter veelal niet in een gemeentelijke accommodatie zijn.

• Vraag 5

Het college heeft Fysiotherapie Paauwenburg laten weten dat de huur op 30 juni 2021 wordt opgezegd. Op welke wijze wordt de Fysiotherapie ondersteund bij het zoeken van vervangende ruimte?
Ons antwoord
In de afgelopen 2 jaar hebben er verschillende gesprekken met de fysiotherapie plaatsgevonden. Tijdens deze gesprekken is toegelicht wat de kaders zijn waarbinnen het project wordt uitgevoerd. Daarin is ook vanaf het eerste begin aangegeven dat de gemeente het huisvesten van commerciële partijen niet tot haar kerntaak rekent (zie hiervoor). Daar is het echter niet bij gebleven. Fysiotherapie Paauwenburg heeft destijds aangegeven dat er ideeën zijn voor herontwikkeling van de huidige locatie en die ideeën zijn aangeboden in de vorm van “Art-care hotel” in samenwerking met andere partijen. Door het college is aangegeven dat dit plan nu niet kan worden beoordeeld omdat er o.a. nog geen besluitvorming heeft plaatsgevonden door de raad over het Accommodatieplan op hoofdlijnen en daarmee dus ook nog niet bekend is wat er met betreffende accommodatie mogelijk/wenselijk is. In volgende gesprekken is ook vrijblijvend gesproken over het eventueel betrekken van andere op termijn vrijkomende accommodaties zoals het schoolgebouw Het Springtij. Die gesprekken lopen nog. Ook in dit geval wacht echter het maken van concrete afspraken op besluitvorming over o.a. het SHP en het accommodatieplan. Vanwege het uitblijven van duidelijkheid over deze locatie is overigens de huurovereenkomst met een jaar verlengt zodat er meer ruimte is om met de betreffende ondernemer te blijven bespreken wat de mogelijkheden zijn.

• Vraag 6

Is het college het met de vragenstellers eens dat Fysiotherapie Paauwenburg,
maatschappelijk gezien, van groot belang is voor de wijk Paauwenburg en er dus voor deze fysiotherapie praktijk vervangende ruimte moet worden aangeboden? Graag uitleg.
Deze vraag is tweeledig: Fysiotherapie Paauwenburg (evenals andere
fysiotherapiepraktijken en bijv. huisartsen) is zeker van maatschappelijk belang voor de wijk maar heeft (ook en bovenal) zelf een commercieel belang. Met de daarop volgende conclusie dat daarmee dus vervangende ruimte moet worden aangeboden is het college het niet eens en dat zou ook strijdig zijn met de door de raad vastgestelde kaders en wordt in dit geval geen uitzondering gemaakt t.o.v. andere commerciële partijen.

• Vraag 7

Wat gebeurt er met het huurcontract van de fysiotherapie Paauwenburg als dit op 30 juni 2021 afloopt en nog geen vervangende huisvesting is gevonden?
Ons antwoord
Zoals in het recente verleden, zullen ook in de toekomst op frequente basis
gesprekken met de fysio plaatsvinden. Tijdens deze gesprekken zullen de
ontwikkelingen m.b.t. het majeure project “revitalisering gemeentelijk
accommodatiebestand” worden besproken. In deze gesprekken zal ook blijken wat de stand van zaken is m.b.t. het vinden van vervangende ruimte door de
Fysiotherapie. Afhankelijk daarvan kan verder worden bepaalt of, en voor hoelang, een eventuele verlenging van de huurovereenkomst noodzakelijk wordt geacht.

• Vraag 8

Er is sprake geweest van een geheel nieuw plan, het Art Care Hotelplan.Wat is de status van dit plan? Graag uitleg.
Tijdens de behandeling van het ingediende zgn. Art Care Hotelplan” heeft het
college geconcludeerd dat deze wordt behandelt als een principeverzoek waarbij er, met het ook op de beoogde ontwikkeling randvoorwaarden geformuleerd dienen te worden. Het formuleren van randvoorwaarden maakt nl. deel uit van en principeverzoek. Het college heeft eind 2019 besloten het principeverzoek met betrekking tot het “Art care-hotel” inhoudelijk niet in behandeling te nemen. De reden daartoe was dat (zie antwoord onder 5) eind 2019 onduidelijk was wat er met de betreffende accommodatie mogelijk/ wenselijk was. Als de locatie al verkocht gaat worden dan zal dit gebeuren middels een openbare verkoopprocedure. Verder was het plan te globaal was om afdoende te kunnen beoordelen. Dit besluit van het college is kenbaar gemaakt aan de initiatiefnemers.

• Vraag 9

Er is sprake van dat er één van de schoolgebouwen van de Theo Thijssen of Louise de Coligny vrijkomt. Eventueel zou er dan ruimte vrijkomen voor de fysiotherapie. Hoe realistisch is dit?
Ons antwoord
Zie antwoord onder vraag 5.

• Vraag 10

Deelt het college de mening van de vragenstellers dat de Gemeente Vlissingen een zorgplicht heeft om de voorzieningen in de wijken te behouden en dus feitelijk slechts accommodaties kan afstoten, pas nadat na goed overleg overeenstemming is bereikt met de gebruikers van de accommodaties?
Ons antwoord
Ook deze vraag is tweeledig: Het college deelt de mening dat de gemeente een
zorgplicht heeft voor het in stand houden van voorzieningen alleen niet tegen elke prijs en niet voor iedere voorziening. De raad heeft bovendien het college de opdracht gegeven om, met respect voor deze voorzieningen en de verschillende gebruikers een aanzienlijke taakstelling te realiseren. Het college is van mening dat zij op een zorgvuldige en maatschappelijk verantwoorde wijze uitvoering geeft aan deze opdracht, waarbij ze handelt binnen de kaders zoals vastgesteld door de raad. Het college deelt echter niet de conclusie dat daarmee in alle gevallen pas accommodaties kunnen worden afgestoten als met betreffende gebruikers overeenstemming is bereikt.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris,                                           de burgemeester,
mr. drs. ing. M. van Vliet                         drs. A.R.B. van den Tillaar

Met de zoekterm gezondheidszorg zijn gerelateerde berichten te vinden.