21 mei 2021

Beantwoording vragen veiligheid vrouwen/meisjes

ONDERWERP
beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 van de Fractie SGP omtrent veilgheid voor vrouwen / meisjes door komst wooncomplex arbeidsmigranten

Geachte mevrouw/heer,

Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.

• Vraag 1

Omdat nog niet duidelijk is of deze wooncomplexen gebruikt gaan worden door alleenstaande arbeidsmigranten of alleen gezinnen, ontstaat er veel onrust bij de bevolking, met name bij vrouwen, meisjes en jeugd/kinderen over het zich comfortabel voelen in de openbare ruimte vlakbij deze complexen. Begrijpt het college dit? Graag uitleg.
Ons antwoord
Het college herkent niet dat er grote onrust is bij vrouwen, meisjes en jeugd/kinderen over de doelgroep die in de wooncomplexen gaat wonen. Hierover zijn geen signalen ontvangen. Er zijn door omwonenden van de beoogde complexen wel verschillende vragen gesteld over
veiligheid en veiligheidsbeleving. Hierbij hebben zij hun zorgen geuit over het comfortabel voelen in de buurt van de complexen.
De initiatiefnemers zijn nu bezig met hun participatieproces met de bevolking. Onderdeel hiervan is het geven van informatie over de doelgroep en de manier waarop een wooncomplex wordt beheerd.

• Vraag 2

Hoe heeft het college inhoud gegeven aan dit begrip door (zonder eerst te overleggen met inwoners) aan te geven mee te willen werken aan de realisatie van complexgewijze huisvesting voor arbeidsmigranten bij o.a. het kanaal door Walcheren en Zuidbeek?
Ons antwoord
Het beeld wordt niet herkend.

• Vraag 3

Heeft het gevoel van veiligheid en comfort voor vrouwen en meisjes een rol gespeeld bij het toezeggen van medewerking aan de plannen van betreffende ondernemers die complexgewijze huisvesting door arbeidsmigranten langs het Kanaal door Walcheren, Baskensburg en Zuidbeek realiseren?
Ons antwoord
In de visie huisvesting internationale werknemers 2019 is door het stellen van beheereisen al rekening gehouden met zorgen over veiligheid. Deze visie is vastgesteld door de gemeenteraad. De initiatiefnemers moeten op basis van de aanvraag exploitatievergunning een beheerplan aanleveren. Bij de beoordeling worden de beheerplannen getoetst.
Daarnaast is er sprake van een nachtregister.

• Vraag 4

Op welke manier is daar rekening mee gehouden?
Zie vraag 3.

• Vraag 5

Heeft het college zich eerst, met name, door vrouwen laten adviseren voordat toezeggingen werden gedaan aan betreffende ondernemers, of is hier totaal niet aan gedacht? Graag uitleg.
Ons antwoord
Het college ziet hiertoe geen enkele aanleiding. Door de gemeenteraad is de visie huisvesting internationale werknemers 2019 vastgesteld. In deze visie zijn een aantal integrale uitgangspunten opgesteld. Aan deze uitgangspunten is voldaan.

• Vraag 6

De SGP geeft regelmatig aan dat er veel meer gehandhaafd zou moeten worden op diverse vormen van overlast. Eventuele vormen van overlast voor inwoners in de openbare ruimte, grenzend aan deze huisvestings-complexen, kunnen niet worden overgelaten aan de beveiliger in dienst van de ontwikkelaar. Heeft het college plannen om in deze openbare ruimte (vaak) te patrouilleren en/of handhaven voor (o.a.) de veiligheid van vrouwen meisjes?
Ons antwoord
Het college ziet op dit moment geen aanleiding om te gaan patrouilleren of anders te handhaven bij de complexen.
De gemeente moet aan de initiatiefnemers een exploitatievergunning verlenen. Deze vergunning kunnen we bij terugkerende overlast of gevaar voor de openbare orde en veiligheid intrekken. Op deze manier zijn ook de initiatiefnemers mede verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid bij de complexen.

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Vlissingen,