12 december 2017

Beantwoording vragen over strooibeleid

Beantwoording door B & W

(Voor de inleiding, zie gerelateerd bericht).

.....informeren wij u als volgt.

• Vraag 1

Waarom wordt op de meeste straten waaraan scholen staan, niet gestrooid?
Ons antwoord
De keuze voor wegen waar gestrooid wordt, wordt jaarlijks vastgelegd in het uitvoeringsplan Gladheidsbestrijding. Hierin zijn de ervaringen van het voorgaande seizoen verwerkt. De scholen binnen de gemeente Vlissingen zijn via één of meerdere gestrooide wegen alsmede fietspaden en de meeste fietsroutes te bereiken. Conform de richtlijnen van het CROW wordt er altijd begonnen met de busroutes en de hoofd- en doorgaande wegen sneeuw en ijsvrij te maken. Overdag (na het sneeuw- en ijsvrij zijn van de hoofdwegen) zullen bij gladheid bovendien de straten rond bushaltes, openbare gebouwen (zoals bijvoorbeeld scholen en ook
zorgcentrum ter Reede) en zebrapaden sneeuw- en ijsvrij gemaakt worden. Tenslotte wordt, wanneer dit allemaal onder controle is, maatwerk geleverd op basis van geconstateerde gladheid elders. Aanvullend op deze werkzaamheden wordt door de gemeente voor aanvang van de winter aan alle scholen, welzijns- en zorginstelling strooizout geleverd, zodat zij direct na constatering van gladheid zelf al kunnen starten met het sneeuw- en ijsvrij maken van bijvoorbeeld de stoep en parkeerterreinen.

• Vraag 2

Is het college er zich van bewust dat sommige straten waar scholen aan staan, bij gladheid zeer gevaarlijk zijn om op te fietsen (bijvoorbeeld de Van Doornlaan in West-Souburg)?
Ons antwoord
De Van Doornlaan wordt gedeeltelijk gestrooid. Dit om een zo efficiënt mogelijke route te realiseren waarmee de hoofdroutes binnen de CROW tijdsnormen sneeuwen
ijsvrij gemaakt kunnen worden. De school is veilig te bereiken via de Steengrachtstraat / Landregtstraat,
Steengrachtstraat/ Van Borsselestraat, Noordbeekseweg/ Van Borsselestraat,
Noordbeekseweg/Van Doornlaan/Landregtstraat.

• Vraag 3

De SGP vindt het heel belangrijk dat zoveel mogelijk kinderen en jeugd met de fiets naar school gaan en dat daarom zowel de doorgaande fietsroutes, maar ook de straten waar de scholen aan staan bij gladheid gestrooid dienen te worden. Deelt het college deze mening?
Ons antwoord
Ja, en dit wordt gerealiseerd door het vastgelegde uitvoeringsplan gladheidsbestrijding.

• Vraag 4

Is het college het met de SGP eens dat men van de schoolleiding mag verwachten dat zij het schoolplein en de stoep bij het schoolhek met gratis beschikbaar strooizout zelf kunnen strooien, maar dat niet van hen verwacht mag worden dat ze de hele straat bij hun school zelf strooien maar dat dit de gemeente kan doen?
Ons antwoord
Ja, zie de antwoorden bij de eerdere vragen.

• Vraag 5

De SGP vindt dat de gemeente een zorgplicht heeft voor haar inwoners, ook op het gebied van veiligheid in het verkeer en dat daarom de straten waar scholen aan staan, bij gladheid
gestrooid dienen te worden. Is het college het met de SGP eens?
Ons antwoord
Ja, zie de antwoorden bij de eerdere vragen.

• Vraag 6

Is het college bereid, voor de veiligheid van onze kinderen en jeugd, haar strooibeleid aan te passen en ook alle straten waar onze scholen aan staan bij gladheid te bestrooien?
Ons antwoord
De afgelopen jaren is het gevoerde beleid geëvalueerd en aangepast op basis van strooiverzoeken door bewoners, bedrijven, instellingen, enz. Deze handelwijze zal ook de komende periode worden gecontinueerd. Daarnaast zal met de school contact worden opgenomen om de strooiroute te bespreken.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Vlissingen enz.

Voetnoot van de webmaster

Maar... de school is NIET veilig te bereiken door fietsers vanuit Oost-Souburg, via Kerklaan/Van Doornlaan!