19 augustus 2024

Beantwoording vragen over BATTAPOR

Beantwoording vragen over BATTAPOR

Beantwoording art 34 RvO vragen SGP inzake “Battapor”, dé naam voor de fiets-voetgangersbrug over het Dok'
Geachte fractie,

Naar aanleiding van de door uw fractie op 23 juli 2024 ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.

Uw inleiding
Om uw vragen in te leiden schrijft u het volgende: "Na het openen van het nieuwe park “De Helling” bij de Kop van het Dok stond geschreven dat de inrichting van dit gebied is voltooid. Naar de mening van de SGP is dit niet het geval. De fiets-voetgangersbrug over het Dok mist nog een naam…. Naar onze mening moet deze brug de naam “Battapor” gaan krijgen. We zullen dit nader verklaren: De huidige brug ligt op de plaats waar vroeger de schipdeuren waren, die ervoor zorgden dat de hellingen werden afgedicht/afgesloten. Deze deuren hadden de vorm van een boot zodat deze deuren konden drijven. Tijdens de bouw van de schepen op de helling werden deze deuren gevuld met water, zodat ze afzonken in de sponningen. Deze schipdeuren werden vroeger in het Frans aangeduid; bateau porte. Over de bateau porte was een brug. De werknemers van de Schelde moesten over deze brug lopen om bij het schip in aanbouw te komen of om aan de overkant van het Dok te geraken. Een vaste uitgesproken zin van de Schelde-werknemers was: “dan moet je over de Battapor”. Battapor is een verbastering van de Franse aanduiding van schipdeur: bateau porte. Iedere oud-Scheldewerknemer, die tot 1993 op locatie van het huidige Scheldekwartier heeft gewerkt, kent deze naam. Wanneer het gebouwde schip van de helling moest, werden de bateau portes gevuld met perslucht, zodat de schipdeuren gingen drijven. De schipdeuren werden vervolgens met hijskranen van De Schelde naar de kant geleid om het schip te water te kunnen laten. Uitsparingen in de vroegere en huidige brug wijzen daarop, daar zaten de hijsogen. Het bureau MA.AN, dat het park op de Helling heeft ontworpen, heeft deze uitsparingen in de huidige brug laten terugkomen om blijvend te verwijzen naar het feit dat onder deze brug de bateau portes waren afgezonken en werden opgehesen en naar de kant geleid. Omdat deze brug nu belangrijk is voor onze inwoners en bezoekers om per fiets, te voet of per scootmobiel naar de overkant van het Dok te komen, is de SGP van mening dat deze brug de verbasterde naam “Battapor” verdient. Daarmee doen we recht aan het ”voetgangers-vakjargon” van de vroegere Scheldewerknemers, de industriële geschiedenis van dit gebied en het huidige ontwerp van deze brug.
U stelt hierna een drietal vragen, die wij onderstaand beantwoorden.

  • Vraag 1

Is het college bereid, gezien de industriële geschiedenis en de belangrijke functie van deze brug van toen (werknemers van De Schelde) en nu (inwoners en bezoekers), om deze brug de naam “Battapor” te geven?
Ons antwoord
Het college zal de 'commissie naamgeving' om een advies vragen aangaande de naamgeving van dit deel van de openbare ruimte met de straatnaam 'Battapor'. Vanuit het college is er op voorhand een positieve grondhouding aangaande de benoeming. Na advisering door de commissie straatnaamgeving zal het college besluiten over de naamgeving.

  • Vraag 2

Is het college bereid om, in passend materiaal, deze naam te bevestigen op/aan deze bewuste brug?
Ons antwoord
Zie beantwoording vraag 1. Straatnamen worden via de reguliere straatnaamborden vermeld.

  • Vraag 3

Is het college bereid om een informatiebord bij de Battapor-brug te plaatsen, in stijl van de overige informatieborden in het Scheldekwartier, waarop uitleg wordt gegeven over de verbasterde naam “Battapor”, uitleg over de schipdeuren/bateau portes, die vroeger onder deze brug afgezonken waren en uitleg over het huidige ontwerp (de uitsparingen) van deze brug?
Ons antwoord
Ja, hiertoe is het college bereid. Het verhaal van de "Battapor" is er één van de vele bijzondere verhalen over de historie van de voormalige scheepswerf De Schelde. Het college zal het informatiebord in het 1e kwartaal van 2025 plaatsen.
Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris,                                de burgemeester,



drs. R.D.A. Wiskerke                 drs. A.R.B. van den Tillaar

De beantwoording is behandeld door J. Beenhouwer.

Foto van de originele battapor: Doeke Roos, van museum Scheldewerf. 
Foto van de nieuwe brug: Lilian Janse.