4 juli 2018

Beantwoording vragen omtrent herbewoning Scheldehof

beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake Scheldehof

Geachte mevrouw/heer,

Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.

Uw inleiding

De SGP heeft informatie ontvangen dat in het voormalige Scheldehof, achter het gemeentehuis, druk wordt gewerkt aan de realisering van drugsverslaafden-opvang. Tot onze verbazing hoorden wij dat deze plannen komen te vallen onder de deken van zorg voor gehandicapten. Het zou gaan om een open drugsverslaafden-opvang. Het lukt in Vlissingen nog steeds niet om de drugshandel en het drugsgebruik tegen te gaan en het is uitermate moeilijk om drugsverslaafden in een open inrichting af te laten kicken, c.q. te begeleiden naar een beter bestaan. Het feit dat in het voormalige Scheldehof sprake zou zijn van een combinatie van zorg voor gehandicapten en een open verslaafden-opvang, is voor de SGP dringende reden om de volgende vragen te stellen:

• Vraag 1.

1. Is bij het college bekend dat in het voormalige Scheldehof wordt gewerkt aan een combinatie van zorg voor gehandicapten en een open verslaafden-opvang?
Ons antwoordNeen, dat is niet bekend. Wij zijn ervan op de hoogte dat ongeveer 65 cliënten van Arduin hier komen wonen. Het gaat om enkele oudere, maar vooral jongere licht verstandelijk gehandicapten (LVG). De grootste groep jongeren zullen kamertraining krijgen om hun vaardigheden en zelfstandigheid te vergroten. Een kleine groep die mede kampt met gedragsproblemen gaat wonen in een afgesloten woonunit. Deze activiteiten passen in de huidige maatschappelijke bestemming van de locatie Scheldehof. Navraag bij Arduin leert dat er geen enkele vorm van drugsopvang op deze locatie komt.

• Vraag 2

Zo ja, waarom is de gemeenteraad hierover niet geïnformeerd?
Ons antwoord De zorgactiviteiten passen in het huidige bestemmingsplan. Zoals aangegeven is van combinatie met drugsopvang geen sprake.

• Vraag 3.

Zo ja, zijn de omwonenden over deze plannen geïnformeerd?

Ons antwoord Navraag bij Arduin leert dat de omwonenden niet actief geïnformeerd zijn over de

huisvesting van nieuwe bewoners in de Scheldehof.

Vraag 4.

Zo ja, zijn de familieleden, voogden, verzorgers, etc. van de daar te vestigen gehandicapten

geïnformeerd dat de zorg aldaar wordt gecombineerd met een open verslaafden-opvang?
Ons antwoord Zoals aangegeven komt die combinatie daar niet. Uit navraag blijkt dat Arduin de ouders en verzorgers van cliënten wel heeft geïnformeerd over hun verhuizing naar deze locatie.

• Vraag 5.

Wie is de initiatiefnemer van deze combinatie van zorg voor gehandicapten en verslaafdenopvang?
Ons antwoord Arduin is initiatiefnemer om cliënten uit andere locaties hierheen te verhuizen.

• Vraag 6.

Wanneer heeft het college met deze initiatiefnemer gecommuniceerd?
Ons antwoord Op 16 februari 2018 heeft overleg plaatsgevonden tussen de burgemeester en portefeuillehouder jeugd met de voorzitters van de Raad van bestuur en de Raad van Toezicht van Arduin. In dit overleg is de op handen zijnde verhuizing van LVG jongeren naar locatie Scheldehof besproken. Een combinatie met  verslaafdenopvang is niet ter sprake geweest.

• Vraag 7.

De SGP is van mening dat de combinatie van zorg voor gehandicapten en een open verslaafden-opvang absoluut geen goede combinatie is. Deelt het college deze mening?
Ons antwoord Gegeven de informatie die Arduin ons heeft verstrekt is dit niet aan de orde.

• Vraag 8.

Gezien de locatie van het voormalige Scheldehof, vlakbij een buurt waar het drugsgebruik veelvuldig voorkomt, vindt de SGP dat een open verslaafden-opvang aldaar geen goede locatie is voor verslaafden om van hun drugsgebruik af te komen. Denkt het college er ook zo over?

• Vraag 9.

De SGP is van mening dat een verslaafden-opvang, zo dicht bij scholen en het centrum, voor overlast zal zorgen voor omwonenden, leerlingen en hun ouders, als ook voor toeristen. Deelt het college deze mening?

• Vraag 10.

Wat kan en gaat het college doen om te voorkomen dat een combinatie van zorg voor gehandicapten en een open verslaafden-opvang wordt gerealiseerd in het voormalige Scheldehof?
Ons antwoord De huidige bestemming van de locatie maken combinaties van zorgvormen mogelijk. Als er verandering zou plaats vinden zijn de condities van het bestemmingsplan bepalend voor de mogelijkheden van het College. Verder antwoord vraag 7.

• Vraag 11

Wat kan en gaat het college doen om de zorgen bij de gehandicapten en hun familieleden, voogden, verzorgers, etc. EN bij de omwonenden van het voormalige Scheldehof weg te nemen?

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Vlissingen..........

Aanvulling door de webmaster: inmiddels zijn al veel cliënten van Arduin naar "DE HAVEN", het oude "Scheldehof", verhuisd.