16 oktober 2017

Beantwoording vragen n.a.v. fietsendiefstal

Voor de inleiding op de vragen:
zie het gerelateerde bericht!

B & w geven hun reactie op de inleiding en de vragen.

In 2017 zijn bij de politie voor de gemeente Vlissingen 19 fietsendiefstallen gemeld, dat zijn er 16 minder dan in dezelfde periode van 2016. In juli en augustus van 2017 zijn er specifiek
voor Oost Souburg 3 diefstallen gemeld. Dat zijn meldingen bij de politie en het is uiteraard duidelijk dat niet alle diefstallen worden gemeld. Daarom is direct na uw vragen door de wijkagenten in Souburg navraag gedaan. Daaruit is geen bevestiging gekomen van hetgeen u in uw inleiding stelt.
Er was enige tijd geleden sprake van een aanhouding in Kapelle waarbij er sprake was van fietsendiefstal en een wit busje. Maar dit is volgens de politie niet aan de orde geweest in Oost-Souburg.

Vraag 1
Is het college op de hoogte van het feit dat er veel fietsen gestolen worden in de gemeente en dat dit vooral veelvuldig gebeurt bij het station Vlissingen-Souburg maar ook elders in de gemeente?
Ons antwoord
Het college is hiervan niet op de hoogte, omdat dit op basis van de bij de politie bekende cijfers niet kan worden geconcludeerd. Zoals hierboven aangegeven is er volgens de politie sprake van een afname van het aantal gemelde fietsendiefstallen ten opzichte van 2016. Daarbij geeft de politie aan dat er geen sprake is van een groot aantal meldingen van fietsendiefstallen bij het station Oost-Souburg.
De politie geeft desgevraagd aan dat er op Walcheren zo’n 650 fietsen per jaar worden gestolen. Hiervan concluderen ze dat dit te hoog is en erkennen dat hiervan overlast wordt ervaren. De politie heeft aangegeven dat ze daarom per direct aan de slag gaan met zogenaamde quick wins. Verder beraad de politie zich er op hoe ze dit verder, integraal  samen met de gemeente en andere partners, kunnen oppakken.

Vraag 2
Wordt er door BOA's veelvuldig gecontroleerd bij fietsenstallingen in de gemeente?
Ons antwoord
Er wordt momenteel door de BOA’s niet veelvuldig of extra gecontroleerd bij fietsenstallingen in de gemeente.

Vraag 3
Is bij de politie bekend dat er veel fietsen worden gestolen in de Gemeente Vlissingen?
Ons antwoord
Zie het antwoord onder vraag 1.

Vraag 4
Zo ja, heeft het recente hoge aantal fietsdiefstallen prioriteit bij de politie?
Ons antwoord
Zie het antwoord onder vraag 1.

Vraag 5
De SGP gaat ervan uit dat de fietsenstallingen bij een NS-station de eigendommen en de verantwoordelijkheid zijn van ProRail. De Provincie is doorgaans de overheidsinstantie die
contact heeft met NS en ProRail. Is het college bereid het probleem van veelvuldige fietsdiefstal bij NS-stations in de Gemeente Vlissingen aan te kaarten bij de provincie of
rechtstreeks bij ProRail?
Ons antwoord
Uit de gegevens van de politie komt niet naar voren dat er sprake is van een probleem van veelvuldige fietsendiefstal bij NS-stations in de gemeente Vlissingen. Er is vooralsnog geen
aanleiding om hierover met de Provincie Zeelland of ProRail in gesprek te gaan. Als uit de geplande integrale aanpak, zoals benoemd onder het antwoord 1, een dergelijke maatregel
wordt voorgesteld dan zal dit alsnog plaats vinden.

Vraag 6
Is het college bereid ProRail te vragen of zij bereid zijn om meer cameratoezicht bij de fietsenstallingen bij Vlissingen en Vlissingen-Souburg te realiseren of dit via de provincie te
doen?
Ons antwoord
Zie het antwoord onder vraag 5.

Vraag 7
Kan de gemeente zelf nog iets extra's doen om fietsendiefstal bij de NS-stations te voorkomen?
Ons antwoord
Zie het antwoord onder vraag 5.

Vraag 8
Wat betreft de fietsdiefstallen bij het stadhuis en andere plaatsen in de gemeente; wat doet de gemeente nu concreet om fietsendiefstal tegen te gaan?
Ons antwoord
Zie het antwoord onder vraag 1 en 5.

Vraag 9
Wat kan de gemeente nog meer doen om fietsendiefstal tegen te gaan?
Ons antwoord
Zie het antwoord onder vraag 1 en 5.

Vraag 10
Is het college het met de SGP eens dat diefstal van fietsen of andere eigendommen van onze inwoners onaanvaardbaar is en dat al het mogelijke gedaan moet worden om dit tegen
te gaan, in zowel preventieve- als sanctionerende zin?
Ja.

Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht, enzovoorts....

TIP: meld fietsdiefstal altijd bij de politie!

De webmaster van deze site deed in 2012, samen met een medegedupeerde, aangifte van diefstal van hun  fietsen. Een van de gestolen exemplaren kwam, door oplettendheid van de politie, terug bij de rechtmatige eigenaar. De andere is, helaas, nog steeds spoorloos.....