12 maart 2021
Beantwoording vragen m.b.t verstrekken parkeervergunningen
beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake Artikel 34 van de Fractie SGP mbt Inclusiebeleid ten aanzien van verlengen parkeervergunningen
Geachte mevrouw/heer,
Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.
Via signalen van enkele inwoners heeft u vernomen dat wij bezig zijn om ons parkeervergunningensysteem te digitaliseren. Dit is noodzakelijk omdat later dit jaar ons zaaksysteem wordt vervangen waarin wij nu de parkeervergunningen maken en uitgeven. Wij hebben dan ook besloten de uitgifte van parkeervergunningen over zetten naar een echt digitaal parkeervergunningensysteem dat ook meer mogelijkheden en flexibiliteit geeft. In eerste instantie was het de bedoeling om dit systeem per 1 maart 2021 te lanceren. Helaas bleek het realiseren van bepaalde koppelingen meer tijd te kosten. We hebben dan ook besloten om de datum een aantal maanden te verschuiven. Vergunninghouders zijn hier reeds over geïnformeerd. Hieronder gaan wij in op uw vragen.
- Vraag 1
Hoe denkt het college om te gaan met, onder andere, ouderen die geen smartphone hebben of moeite hebben met de bediening hiervan?
Ons antwoord Bij de uitgifte van de digitale parkeerrechten onderscheiden we twee hoofdgroepen. De parkeervergunning en de bezoekersapp. De parkeervergunning is digitaal en aan te vragen via de computer met Digi- D. Wanneer dit niet mogelijk is helpen wij onze inwoners ook graag in het stadhuis. Voor het gebruik van de bezoekersapp is een smartphone noodzakelijk. Wanneer bewoners hier niet over beschikken blijft het de komende jaren ook mogelijk om de fysieke kraskaarten aan te vragen.
- Vraag 2
Hoe denkt het college om te gaan met inwoners/ouderen die geen Digid of computer hebben of moeite hebben met hiermee om te gaan?
Ons antwoord Zie ons antwoord bij vraag 1. In het stadhuis bieden wij hulp bij het aanvragen van een parkeervergunning.
- Vraag 3
Waarom worden vergunninghouders zo kort voor de datum van 1 maart 2021 geïnformeerd over het compleet digitaliseren van de parkeervergunningsaanvraag?
Ons antwoord Het is lang onduidelijk geweest of we voor de start van het nieuwe parkeerseizoen gereed zouden zijn met het nieuwe systeem. Ondertussen zijn we nog druk bezig met de inrichting van het systeem en wordt alles steeds duidelijker. De vooraankondiging was gemaakt om een eerste signaal te geven en kort daarop schriftelijk alle belanghebbenden op maat te informeren met relevant informatie. Zoals aangegeven is het proces vertraagd en zit het nog in de testfase waardoor we de planning hebben aangepast.
- Vraag 4
Hoe denkt het college dat ouderen, die geen smartphone of iets dergelijks hebben, maar zien hoe zij een aanvraag voor parkeervergunning en kraskaarten geregeld hebben?
Ons antwoord Zowel de parkeervergunning als de kraskaart kunnen ook op het stadhuis aangevraagd worden.
- Vraag 5
Wat is de achterliggende gedachte van complete digitalisering van parkeervergunningsaanvragen? Service naar alle inwoners of een goedkoper systeem?
Ons antwoord De aanleiding is dat wij ons huidige zaaksysteem aan het vervangen zijn en het nieuwe systeem geen mogelijkheid heeft voor uitgifte van parkeervergunningen. Wij hebben deze kans benut door een echt parkeervergunningensysteem aan te schaffen. We volgen daarmee ook de landelijke trend van digitalisering. Het nieuwe systeem biedt veel meer flexibiliteit dat uiteindelijk onze inwoners ten goede zal komen en ook kosten zal besparen.
- Vraag 6
Hoe geeft het college inhoud aan inclusie-beleid op het gebied van parkeervergunningen door te kiezen voor alleen digitale aanvragen?
Ons antwoord Wij geven hier inhoud aan door de aanvraag ook op het stadhuis mogelijk te maken en de kraskaarten in de benodigde situaties ook nog fysiek uit te geven.
- Vraag 7
Waarom wordt in de communicatie, middels de mededeling in de Blauw Geruite Kiel en de website van Gemeente Vlissingen, alleen melding gemaakt van digitalisering van aanvraag parkeervergunningen en wordt in dit bericht geen alternatieve, confessionele mogelijkheid aangeboden voor mensen zonder Digid, smartphone en computer?
Ons antwoord Zoals eerder aangeven was dit een vooraankondiging om de gebruikers globaal te informeren. Verdere details over uitvoering en alternatieven werden nog uitgewerkt en zullen volgen in de persoonlijke brieven aan de vergunninghouders.
- Vraag 8
Wordt in de brief, die betrokkenen van de gemeente in februari krijgen, nog melding gemaakt van alternatieve, confessionele mogelijkheden om een parkeervergunning aan te vragen?
Ons antwoord Wij hebben de invoering van dit systeem dus uitgesteld. Wanneer we het wel in gebruik gaan nemen zullen we alle gebruikers ook informeren over de alternatieven die we bieden om een parkeervergunning aan te vragen.
- Vraag 9
Ouderen worden, in deze Coronatijd, gezien als de kwetsbaren in de samenleving. Veel ouderen zijn daarom angstig om zomaar iemand in huis te laten om hen hulp te bieden bij het digitaal aanvragen van een parkeervergunning. Welke, Coronaproof, oplossing heeft het college hiervoor bedacht?
Ons antwoord Zie onze eerdere antwoorden over de mogelijkheden in het stadhuis en de fysieke kraskaarten.
- Vraag 10
Kan deze oplossing voor 1 maart 2021 voor alle ouderen, digibeten en laaggeletterde inwoners van de Gemeente Vlissingen worden geboden, zodat ook zij op tijd hun parkeervergunningen kraskaarten hebben?
Ons antwoord Nee dit is niet mogelijk, we hebben het niet gered om het systeem gereed te hebben voor ingang van het nieuwe seizoen. De komende maanden blijven de huidige vergunningen geldig. Alle vergunninghouders zijn hierover geïnformeerd. Zodra het systeem klaar is voor gebruik zullen we alle vergunninghouders tijdig informeren over de wijzigingen en mogelijkheden.
Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.
Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris, de burgemeester,
mr. drs. ing. M. van Vliet drs. A.R.B. van den Tillaar
Behandeld door F. Hamelink