12 december 2017

Beantwoording vragen mantelzorg

De antwoorden van B & W

(Voor de inleiding: zie het gerelateerde bericht).

• Uw vraag 1:

Is het college op de hoogte van de uitkomsten van het onderzoek van het SCP?
Ons antwoord:
Op ambtelijk niveau wordt kennis genomen van rapporten zoals deze. De signalen uit het rapport van het SCP zijn belangrijk en wij nemen deze mee in ons beleid. De cijfers uit dit rapport geven een landelijk beeld weer en zijn niet toegespitst op gemeente Vlissingen. Daarbij komt dat (de aandacht voor) mantelzorgondersteuning tussen gemeenten zich moeilijk laat vergelijken.

• Uw vraag 2, 3 & 4:

Herkent en erkent het college dat mantelzorgers zich vaak niet- of niet goed gehoord voelen tijdens een keukentafelgesprek? Is er tijdens het keukentafelgesprek een ook aandacht voor de mantelzorger tijdens de vraagstelling en signalering voor het geven van hulp aan een zorgvrager? Hoe geeft Porthos inhoud aan goede aandacht voor de mantelzorger?
Ons antwoord:
Porthos voert de regie bij de keukentafelgesprekken op Walcheren. Tijdens elk gesprek, telefonisch of bij een huisbezoek, is aandacht voor mantelzorg. De klantondersteuners vragen expliciet door op mantelzorg. Naast de huisbezoeken zijn er familienetwerkberaden
en daar sluit regelmatig de mantelzorger aan. De gespreksleider die het familienetwerkberaad voorzit geeft iedereen de mogelijkheid om mee te praten en nodigt
actief iedereen uit om mee te doen. Mantelzorgondersteuning is belegd bij uitvoeringspartner Stichting Manteling. Zij bieden o.a. ondersteuning aan bij keukentafelgesprekken, maar hier is tot op heden nog nooit beroep op gedaan. Manteling geeft aan slechts incidenteel het signaal te krijgen van mantelzorgers dat zij zich niet gehoord voelen tijdens het keukentafelgesprek en dat is met name bij specifieke
situaties waarin zij doorverwezen werden naar niet-passende oplossingen. Samen met onze samenwerkingspartners blijven we echter waakzaam op signalen dat de mantelzorger zich
niet (h)erkent voelt bij keukentafelgesprekken.

• Uw vraag 5:

Uit het onderzoek van SCP blijkt dat 66% van de mantelzorgers heeft aangegeven dat de grenzen zijn bereikt van wat zij aan hulp kunnen bieden. Herkent het college dit ook voor de Gemeente Vlissingen en is hier speciale aandacht voor en wat wordt eraan gedaan?
Ons antwoord:
Dat de belasting voor mantelzorgers steeds groter wordt is ook een signaal dat wordt erkend door de gemeente. In 2014 heeft de gemeenteraad besloten om een noodfonds in het leven te roepen voor bijna overbelaste mantelzorgers. Mantelzorgers kunnen hierop (tijdelijk) beroep doen wanneer overbelasting dreigt. Voor een meer structurele oplossing zet Stichting Manteling onder andere in op netwerkcoaches. Deze netwerkcoaches zijn behulpzaam bij het in kaart brengen, versterken en opbouwen van het netwerk en wordt door mantelzorgers als zeer positief ervaren. Door de zorg te delen met anderen uit het netwerk, wordt overbelasting voorkomen.

• Uw vraag 6:

Is het college het met de SGP eens dat er nog veel voor mantelzorgers kan worden gedaan, zoals “respijtzorg”?
Ons antwoord:
Het is belangrijk dat mantelzorgers de mogelijkheid hebben om een adempauze te kunnen nemen van de zorg die zij anders altijd op zich nemen. Het eerdergenoemde noodfonds kan hierin een tijdelijke uitkomst bieden. Tot voor kort bestond Ter Valcke in Goes waar gebruik van werd gemaakt vanuit heel
Zeeland. Dit is gesloten omdat er te weinig aanvragen waren. Binnen Vlissingen zijn er uitwijkmogelijkheden die kunnen voorzien in respijtzorg, te weten verpleeghuis Ter Reede
van WVO-zorg en het Zorghotel de Boulevard van Zorgstroom.

• Uw vraag 7 & 8:

Gemeenten zijn verplicht om mantelzorgers ondersteuning aan te bieden. Hoe doet de Gemeente Vlissingen dat en op welke manier geeft zij daar bekendheid aan? Volgens het
rapport van het SCP weet slechts 20% van de mantelzorgers de ondersteuning van de gemeente te vinden. Herkent het college deze cijfers?
Ons antwoord:
Stichting Manteling geeft uitvoering aan het beleid van de Walcherse gemeenten om mantelzorgers te ondersteunen. Naast informatie, advies en begeleiding zijn er verschillende
projecten ontwikkeld en worden cursussen gegeven om mantelzorgers te ondersteunen. Uit cijfers van GGD Zeeland blijkt dat mantelzorgondersteuning op Walcheren goed is te vinden. In Vlissingen geeft iets meer dan 90% van de ondervraagden aan te weten waar men terecht kan voor mantelzorgondersteuning. Blijvend wordt ingezet om mantelzorgondersteuning via de gemeentelijke kanalen onder de aandacht te brengen.

• Vraag 9:

Is het college het met de SGP eens dat de Gemeente actiever op zoek moet gaan naar de mantelzorgers om hen te informeren en ondersteuning aan te bieden?
Ons antwoord:
Het actief op zoek gaan naar mantelzorgers om hen te informeren en ondersteuning aan te bieden blijft te allen tijde een aandachtspunt. Stichting Manteling voert verschillende projecten uit om mantelzorgers te ondersteunen. Zo
is het project Koffietijd een laagdrempelige, in de buurt bottum-up manier om contacten te stimuleren voor eenzame mensen en/of mensen met een psychische of lichamelijke
beperking. Deze vaste koffieochtenden bieden mantelzorgers de kans om ervaringen uit te wisselen, de eigen kracht te stimuleren en het netwerk te versterken. Met het project
Vriendenkring worden mensen benaderd die op de wachtlijst staan voor de vriendendienst (dit zijn mensen met een psychische kwetsbaarheid). Mensen op deze lijst wordt een
luisterend oor geboden en zij worden verbonden aan elkaar onder begeleiding van één vrijwilliger. Het eerder aangehaalde project Netwerkcoach heeft tot doel om het netwerk
rondom de mantelzorger te versterken en daardoor de zorgtaak van de mantelzorger te verlichten.
Uit onderzoek blijkt dat met name jonge mantelzorgers, werkende mantelzorgers en mantelzorgers met een andere culturele achtergrond dan de Nederlandse moeilijk te
bereiken zijn en zich minder vaak herkennen als mantelzorger. Stichting Manteling zet daarom extra in op activiteiten om deze groepen te bereiken.

• Uw vraag 10:

Mezzo, de vereniging van mantelzorgers, heeft handreikingen gepubliceerd voor zowel gemeenten als mantelzorgers om succesvoller met elkaar in gesprek te raken. Maakt de Gemeente Vlissingen gebruik van deze handreikingen?
Ons antwoord:
Stichting Manteling maakt gebruik van verschillende handreikingen van Mezzo. Eén keer per jaar wordt er door Stichting Manteling een dag georganiseerd waarop Stichting
Manteling en gemeente Vlissingen in gesprek gaan met mantelzorgers. De centrale vraag tijdens de bijeenkomst van afgelopen juni was: Waar lopen mantelzorgers tegenaan en hoe kunnen de gemeente en Manteling de mantelzorgers daarin nog beter ondersteunen? Er waren vijfentwintig mantelzorgers aanwezig en de gesprekken werden in kleine groepjes gevoerd. Op die manier kreeg iedereen ruim de gelegenheid om inbreng te hebben. Er werd door de mantelzorgers van gedachte gewisseld met medewerkers van Manteling, wethouder Vader en beleidsambtenaren van de gemeente. Mantelzorgers vonden de bijeenkomst zeer
positief omdat ze hun verhaal konden delen en herkenning vonden bij elkaar. Daarbij zijn veel mooie contacten gelegd. Ook hebben Manteling en de gemeente goede suggesties en
tips gehoord die ze meenemen in hun werk.

• Uw vraag 11:

Is het college het met de SGP eens dat de inzet mantelzorgers van onschatbare waarde is en dat zij alle ondersteuning vanuit de gemeente verdienen?
Ons antwoord:
Het college onderschrijft in de in 2011 vastgestelde nota ‘Onbetaalde Kracht’ dat mantelzorgers het cement van onze samenleving zijn en van onschatbare waarde. Het college kan zich dus goed vinden in het boven gestelde. Om mantelzorgers een blijk van waardering te geven is op Walcheren jaarlijks een mantelzorgwaardering in de vorm van een voucher van €75 beschikbaar. In 2017 werd hier bijna 600 keer gebruik van gemaakt. Afgelopen 10 november vond de nationale dag van de mantelzorg plaats. Inwoners van Walcheren hebben meer dan 800 keer aanspraak gemaakt
op de mantelzorgattentie.

Hoogachtend enz.......