3 februari 2018

Beantwoording vragen inzake mensenhandel

Geachte mevrouw/heer,
Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.
Uw inleiding
De Nationaal Rapporteur Mensenhandel (NRM) heeft 10 november jl. het Tiende rapport uitgebracht. Hieruit blijkt dat Nederlandse gemeenten het te vaak laten afweten bij de
aanpak van mensenhandel. De rapporteur ziet kansen in het betrekken van de medische beroepsgroep bij de aanpak van mensenhandel. Uit het onderzoek blijkt dat 50% van de
medische professionals in contact komt met slachtoffers van mensenhandel, maar dat artsen nog nauwelijks getraind worden om met deze situatie om te gaan. De SGP wil
hierover de volgende vragen stellen:

Vraag 1
Heeft het College kennis genomen van het tiende verslag van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen d.d. 10 november 2017?
Ons antwoord. De rapportages worden door het CZW bureau doorgeleid naar de Zeeuwse gemeenten.
Vraag 2
Kan het college informatie geven over de omvang van het fenomeen mensenhandel en illegale prostitutie in onze gemeente?
Ons antwoord. Mensenhandel gaat verder dan prostitutie. Het gaat ook over arbeidsuitbuiting in de breedste zin van het woord. Overal waar mensen uitgebuit worden door een werkgever of
iemand die kennelijk macht over het slachtoffer heeft is er sprake van mensenhandel. De politie voert de controle op de illegale prostitutie uit en rapporteert aan de gemeente wanneer een prostitué zonder vergunning handelt. De gemeente neemt vervolgens passende bestuurlijke maatregelen. Tijdens de periodieke integrale controles in de kamerverhuurpanden is uitbuiting van buitenlandse werknemers en uitbuiting van bewoners die aan de onderkant van de maatschappij leven een belangrijk controlepunt. Ook hier geldt, dat als we dit tegenkomen er passende maatregelen worden genomen. Zowel om de slachtoffers te beschermen, als de overtreders aan te pakken. In het laatste geval spelen meerdere instanties (Orionis, belastingdienst, FIOD, SZW, politie en gemeente) een belangrijke rol. Daarnaast is door Comensa in het wethouders overleg centrumgemeenten een beeld gegeven over mensenhandel in Nederland. Zij adviseren om per regio een gemeentelijke
zorgcoördinator mensenhandel aan te stellen. Dit onderwerp is in het bestuurlijk overleg veiligheid en zorg aan de orde geweest en een ambtelijke opdracht gegeven hier een integraal advies over te geven. Dit advies zal vervolgens via de route VZG aan de gemeenten worden aangeboden.
Vraag 3
Is er een beleidsvisie over de aanpak van mensenhandel en prostitutie in onze gemeente?
Ons antwoord. Er is een geldend prostitutiebeleid in de gemeente Vlissingen. Er zijn twee bordeelvergunningen en twee zogenaamde escortvergunningen te vergeven. Op dit moment is er één vergunning voor een escortservice afgegeven.
Vraag 4
Worden in onze gemeente signalen van mensenhandel doorgegeven en adequaat opgepakt, bijvoorbeeld door zorgverleners aan politie en andere relevante (hulpverlenings-)
instanties? Is er een centraal aanspreekpunt?
Ons antwoord. De afdeling AVIM (Afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel) van de politieregio Zeeland West-Brabant behandelt de signalen en zet deze door naar de gemeenten en/of andere zorgpartners. Als er sprake is van een “multiproblem casus” wordt deze doorgeleid naar het Zeeuwse Veiligheidshuis om door een integrale procescoördinator (IPC) verder te worden opgepakt.
Vraag 5
Hoe geeft het college invulling aan de gemeentelijke verantwoordelijkheid om slachtoffers van mensenhandel en illegale prostitutie op te vangen en zorg te verlenen alsook om
mensenhandelaren en loverboys op te laten sporen en aan te pakken?
Ons antwoord. Voor wat betreft de slachtoffers van  mensenhandel/prostitutie/loverboy kennen we verschillende opvangsituaties, te weten
• RUPS, Zeeuws uitstapprogramma voor prostitués (al dan niet slachtoffer van mensenhandelaren of loverboys)
• Centrum seksueel geweld (CSG), dat slachtoffers na verkrachting direct opvangt en de zorg integraal op gang brengt.
• Porthos, voor de algemene hulpvraag
• De Inspectie sociale Zaken en werkgelegenheid (ISZW) werkt aan mensenhandel en opvang in de breedste zin van het woord.
Voor wat betreft de opsporing is de politie actief binnen de afdeling AVIN bezig om mistanden te signaleren en strafbare feiten op te sporen.
Het gemeentelijke Lokale Informatie Plein (LIO) is er voor alle gemeentelijke ambtenaren om signalen aan te brengen of onderbuikgevoelens te delen, waar het gaat om eventuele
situaties van mensenhandel. Het cluster veiligheid beheert dit interne meldpunt.
Vraag 6
De aanpak van mensenhandel dient op regionaal niveau te worden afgestemd, beveelt de Nationaal Rapporteur aan. Kan het college informatie geven over manier waarop de
afstemming op regionaal vlak wordt ingevuld?
Ons antwoord. De politie werkt op regionaal niveau. Daarnaast is mensenhandel een bestuurlijk thema dat onder het regionale programma Ondermijning valt. Dit betekent dat alle gemeenten in de regio Zeeland West-Brabant integraal aandacht hebben voor deze thema’s. Zij delen best practices en delen barrièremiddelen om mensenhandel tegen te kunnen gaan.
Vraag 7
Worden er door de gemeente al voorbereidingen getroffen voor de invoering van de maatregelen op grond van de Wet regulering prostitutie? Welke concrete mogelijkheden biedt deze wet om prostitutie in onze gemeente zo veel mogelijk tegen te gaan?
Ons antwoord. Er wordt door de Zeeuwse gemeenten een voorstel voorbereid voor een Zeeuws beleid ten aanzien van de Wet regulering prostitutie. Verder houdt de gemeente toezicht op de

vergunde prostitutiebedrijven en escorts. En werkt in de aanpak zoveel mogelijk aan het opwerpen van barrières om illegaliteit tegen te gaan.

Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.

Hoogachtend, B & W van Vlissingen.