27 december 2022

Beantwoording vragen inzake huisvesting internationale werknemers

Beantwoording vragen inzake huisvesting buitenlandse werknemers

ONDERWERP Beantwoording art 34 RvO vragen SGP inzake huisvesting internationale werknemers n.a.v. RIB d.d. 18 november 2022

Geachte heer/mevrouw,

Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.

Uw vraag: 1. Wat houdt het ‘inspannen om een passende planologische regeling te onderzoeken’ in?
Ons antwoord: Het gebouw van Delfaerde betreft een modulair, permanent gebouw, met een veel langere levensduur dan 15 jaar. De exploitatievergunning voor exploiteren van een huisvesting voor internationale werknemers wordt verleend voor een periode van 15 jaar. In een zeer vroeg stadium in het ontwikkelingsproces is met het college en de initiatiefnemers afgesproken het gebouw modulair te maken, zodat het gebouw na de afloop van de exploitatietermijn (15 jaar) getransformeerd kan worden naar een passende invulling. Het bestemmingsplan dient voor het verstrijken van de exploitatievergunning hierop aangepast te worden. Gedacht kan worden het gebouw én de bestemming aan te passen voor bijvoorbeeld zorgwoningen of een bedrijfsbestemming.

Uw vraag: 2. Over welke voorwaarden gaat het? En wat houden die in?
Ons antwoord: Bij het wijzigen van een bestemming wordt bekeken welke onderzoeken en randvoorwaarden nodig zijn om de bestemming van het gebouw te kunnen wijzigen. De voorwaarden hebben onder andere te maken met het verrekenen van de grondprijs van de dan te realiseren bestemming.

Uw vraag: 3. Waar moeten we aan denken bij “bestemming aan te passen”?.
Ons antwoord: Op dit moment rust op de gronden op Baskensburg-west (waarbinnen plan Delfaerde gelegen is) de bestemming ‘sport’. Met de aanvraag omgevingsvergunning wijken we af van deze bestemming voor het realiseren van een permanent gebouw ten behoeve van het 15 jaar lang huisvesten van internationale werknemers. Het gebouw wordt modulair ontworpen. Dit houdt in dat het gebouw relatief eenvoudig te transformeren is voor een ander gebruik. Na 13 jaar zal de gemeente zich inspannen om een andere bestemming mogelijk te maken op deze locatie. Het bestemmingsplan wordt op dat moment aangepast voor het gewenste gebruik.

Uw vraag: 4. Kort gezegd; Stel dat in jaar 12 blijkt dat het college en/of de gemeenteraad dit complex, of de complexen, niet meer wenselijk vinden (daar zijn allerlei positieve en negatieve maatschappelijke redenen/ontwikkelingen voor te verzinnen); wat moet er exact gebeuren om deze huisvesting te beëindigen?
Ons antwoord: De exploitatievergunning loopt 15 jaar. Na deze termijn is het niet toegestaan deze doelgroep hier nog te huisvesten. Het is wel mogelijk een nieuwe exploitatievergunning aan te vragen. Op dat moment wordt opnieuw afgewogen of we de huisvesting nogmaals willen toestaan of dat we het gebruik voor een andere functie mogelijk maken. Deze wordt op dat moment opnieuw getoetst en er volgt een nieuw besluit. De gemeente kan de exploitatievergunning alleen beëindigen als de initiatiefnemer de afspraken binnen de exploitatie meerdere keren niet nakomt.

Uw vraag: 5. Los van bovenstaande; het kan zijn dat het college in jaar 12 of 13 wel van mening is dat deze complexen in een behoefte voorzien, maar dat deze nogal ‘verkrot’/gedateerd zijn. Kan het college en/of gemeenteraad dan eisen dat deze vervangen worden? Er zit op dit punt nl. een tegengesteld belang tussen complexeigenaar (langer laten staan en uitstel van vervanging) en college/gemeenteraad (mooie huisvesting in onze gemeente).
Ons antwoord: De investeringen van het plan Baskensburg/ Delfaerde zijn gericht op het realiseren van kwalitatief hoogwaardig gebouw voor een veel langere levensduur dan 15 jaar. Bij de beoordeling van het bouwplan wordt het gebouw getoetst aan de technische eisen uit het bouwbesluit (nieuwbouw) en aan de welstandsnota waar getoetst wordt aan de uiterlijke verschijningsvorm. Omdat juist sprake is van een hoogwaardige permanent gebouw gaan we er niet vanuit dat deze ‘verkrot’. Indien dit toch het geval blijkt te zijn, is het op basis van de huidige instrumenten uit de Woningwet voldoende mogelijk de eigenaar aan te schrijven tot het treffen van maatregelen. Voor plan Energieweg/ Uitzicht Souburg is een wijziging van het bestemmingsplan niet aan de orde omdat niet voorzien wordt in permanente bebouwing. Na afloop van de omgevingsvergunning en exploitatievergunning bestaat de mogelijkheid dat de initiatiefnemer opnieuw een aanvraag omgevingsvergunning indient voor het gebruik en het in stand houden van deze huisvesting. Dan wordt beoordeeld of de bebouwing voldoet aan de op dat moment geldende regelgeving.

Uw vraag: 6. Wil het college bovenstaande vragen beantwoorden en meenemen in de informatievoorziening en besluitvorming van college en/of raad? Zie pagina 5 van de raadsinformatiebrief: Verklaring van geen bedenkingen (vvgb). Hiervoor (onder Baskensburg) is aangegeven dat een vvgb nodig is voordat een omgevingsvergunning kan worden verleend voor afwijken van het bestemmingsplan met een uitgebreide Wabo-procedure. Aan de ontwikkeling aan de Energieweg ligt geen stedenbouwkundig plan ten grondslag. Dus voor dit initiatief wordt uw raad later voorgesteld een vvgb af te geven.
Ons antwoord: Ja, de reactie wordt meegenomen in de informatievoorziening richting de raad en de besluitvorming van het college en/of gemeenteraad.

Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht. Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Vlissingen,

de secretaris,                                    de burgemeester,

drs. R.D.A. Wiskerke                       drs. A.R.B. van den Tillaar

Behandeld door E.M.M. Goetheer

Toelichting bij enkele vaktermen
• De afkorting vvgb staat voor "Verklaring van geen bedenkingen";
• Wabo-procedure: het gaat om een omgevingsvergunning waarvoor de uitgebreide procedure van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) geldt.