29 juli 2017

Beantwoording vragen busvervoer-cruiseschepen

Geachte mevrouw/heer,
Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.

(Voor de inleiding: zie het gerelateerde nieuwsitem)!

1. Waarom stopt de Gemeente Vlissingen met haar bijdrage aan het busvervoer voor passagiers van cruiseschepen?
Ons antwoord
De gemeente Vlissingen heeft een aantal jaar financieel bijgedragen aan zowel de promotie van de Stichting Zeeland Cruise Port als aan het afmeren van zeecruiseschepen in de Buitenhaven als aan het bekostigen van busvervoer voor cruisepassagiers. De gemeente Vlissingen heeft dat gedaan vanuit een aanjaagfunctie. Daarbij is het gebruikelijk dat andere partijen dat stokje na verloop van tijd gaan overnemen. In het verlengde hiervan heeft de gemeente Vlissingen eind mei 2016 de Stichting Cruisetoerisme Zeeland en de VOC laten weten dat a) de gemeente alleen in 2016 nog zou zorgdragen voor de bekostiging van bussen voor cruisepassagiers en b) dat het verzorgen van dit vervoer ten principale een zaak is voor de ondernemers in de binnenstad. Dit stokje is door de ondernemers niet overgenomen.

2. Welk collegebesluit ligt hieraan ten grondslag en wanneer is dit met de raad gedeeld?
Ons antwoord
De wethouders, betrokken bij de binnenstad, hebben in hun periodieke overleg van mei 2016 met de VOC en met de daarbij aangesloten ondernemers het standpunt van de
gemeente, zie het antwoord op uw vraag 1, verwoord.

3. Stichting Cruisetoerisme Zeeland maakt zich sterk om meer cruiseschepen naar Zeeland te halen en de activiteiten en openingstijden van winkels en musea af te stemmen op het te
verwachten aantal bezoekers dat naar, onder meer Vlissingen, kan komen. Heeft het college met deze stichting gecommuniceerd over het stopzetten van de bijdrage aan het
groepsvervoer?
Ons antwoord
Stichting Cruisetoerisme Zeeland is op dit moment nog niet actief met de activiteiten zoals u deze hierboven aangeeft. Verder verwijzen wij naar het antwoord op uw vraag 1 waarbij wij hebben aangegeven dat wij de stichting eind mei 2016 over het gemeentelijke standpunt hebben geïnformeerd.

4. Heeft het college de Vlissingse ondernemers, de directie van het MuZEEum, organisatoren van stadswandelingen en andere rondleidingen op de hoogte gesteld van het feit dat de
Gemeente Vlissingen niet meer bijdraagt aan het busvervoer van passagiers van cruiseschepen?
Ons antwoord
In het antwoord op uw vraag 2 hebben wij aangegeven dat wij de Stichting Cruisetoerisme Zeeland, de VOC en de daarbij aangesloten ondernemers in mei 2016 van ons standpunt op de hoogte hebben gesteld. Het MuZEEum en organisatoren van stadswandelingen en andere rondleidingen zijn partijen die normaal gesproken door de VVV Zeeland worden
ingeschakeld. De VVV Zeeland is participant in de Stichting Cruisetoerisme Zeeland.

5. Beseft het college, samen met de SGP, dat toeristisch en ondernemend Vlissingen hierdoor een grote groep bezoekers / toeristen aan hun neus voorbij ziet gaan?
Ons antwoord
Het College is het niet eens met uw stellingname. Het College is van mening dat juist die partijen die baat hebben van de komst van zeecruiseschepen ten principale zorg zouden
moeten dragen voor de kosten van busvervoer.

6. Is het college het met de SGP eens dat deze bezuiniging een slechte bezuiniging is omdat het averechts werkt op de komst van dagtoeristen naar Vlissingen, afkomstig van cruiseschepen?
Ons antwoord
Het College is het niet eens met uw stellingname. Kosten van commercieel busvervoer voor commerciële activiteiten is niet een primaire verantwoordelijkheid van de gemeente maar
van de ondernemers in de binnenstad.

7. Is deze bezuiniging een onderdeel van de nieuwe nota / notitie toerismebeleid, die voor de zomer zou komen, maar overigens nog steeds niet op de agenda staat?
Ons antwoord
Wij zijn van mening dat er geen sprake is van een bezuiniging maar van een verschuiving van kosten voor een commerciële activiteit naar de ondernemers van de binnenstad.

8. Wanneer komt de nieuwe nota / notitie toerismebeleid en welke plaats heeft het stimuleren van een bezoek aan Vlissingen door passagiers van cruiseschepen daarin?
Ons antwoord
Het opstellen van deze nota nemen wij mee bij de prioritering in de programmabegroting 2018.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Vlissingen,