15 maart 2022

Beantwoording vragen participatieproces genegeerd

Beantwoording vragen burgerparticipatie genegeerd

Geachte mevrouw/heer,
Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.

Uw inleiding
Ter inleiding op uw vragen stelt u het volgende: “In het artikel in Internetbode van 17 februari jl., waarin twee inwoners hun verbolgenheid uiten over de uitvoering van het participatieproces inzake de invulling van de hellingbaan in het Scheldekwartier, is te lezen dat zij ideeën hebben ingediend om markant, verdwenen erfgoed/kunst op de hellingbaan terug te laten komen. In hetzelfde artikel is te lezen dat, door het door degemeente ingehuurde stedenbouwkundig bureau, met deze ideeën niets is gedaan, waaronder het
laten terugkomen van de mozaïeken van voormalig hotel Britannia.Wij herinneren u aan de op 28 januari 2021 aangenomen motie “Behoud mozaïeken Britannia voor Vlissingen”.

U stelt hierover een viertal vragen. In het nu volgende beantwoorden wij uw vragen.

• Vraag 1

Is het college op de hoogte van de ingebrachte ideeën door de inwoners van Vlissingen voor de hellingbaan?
Ons antwoord
Het college heeft kennis genomen van de analyse van de ingebrachte ideeën. Deze analyse is tevens opgenomen in de presentatie (dd. 25 januari jl.) aan indieners van ideeën voor het inrichtingsplan van de voormalige scheepshelling.

• Vraag 2

Wist u van het idee van inwoners om de mozaïeken van voormalig hotel Britannia een plaats te geven op de hellingbaan in het Scheldekwartier?
Ons antwoord
Het opstellen van een schetsplan, voorlopig inrichtingsplan en voorstel voor een definitief inrichtingsplan is aan de gemeentelijke organisatie. Het college neemt het besluit over een definitief inrichtingsplan met beheerparagraaf. In het geval van het voorlopig ontwerp voor de voormalige scheepshelling aan de Hellingbaan heeft het college van dit tussenproduct
kennis genomen. Het college heeft niet van ieder van de ingebrachte ideeën afzonderlijk kennis genomen.   In de aangenomen motie wordt aangegeven dat het gaat om het behouden van de mozaïeken voor Vlissingen en meer bepalend aan de Boulevards. De mozaïeken hebben het thema ‘de zee’, een plek die hier aan refereert is dan ook het meest passend. In het kader van ontwikkelingen op en rondom de boulevards blijven wij bereid om, faciliterend, na te denken over het inpassen van de mozaïeken danwel de mozaïeken onder de aandacht te brengen bij derden. Zie hieromtrent ook onze raadsinformatiebrief van 20 oktober 2021aangaande de uitvoering van de motie. Mogelijk biedt het thans in voorbereiding zijnde inrichtingsplan voor de boulevards Evertsen en Bankert hiertoe kansen. Of herplaatsing in het openbare gebied een wenselijk en mogelijk is moet, te zijner tijd (na de restauratie) door de Bond Heemschut en in overleg met hen, blijken.

• Vraag 3

Zo ja, waarom heeft u het stedenbouwkundig bureau niet gemotiveerd en/of gestimuleerd om het idee van plaatsen van de mozaïeken van hotel Britannia op de hellingbaan op te nemen in de plannen/schets, om zo uitvoering te geven aan de aangenomen motie?
Ons antwoord
Zie beantwoording vraag 2.

• Vraag 4

Is het college bereid om de ideeën van inwoners nogmaals goed te bekijken, deze meer te waarderen en het idee van de inwoners, betreffende het opnemen van de mozaïeken, over te nemen en zo uitvoering te geven aan de, in januari 2021, aangenomen motie?
Ons antwoord
Gehoord hebbende de reactie vanuit de grote meerderheid van de indieners van de ideeën tijdens het presentatiemoment van 25 januari jl, is het voorlopig ontwerp voor het inrichtingsplan voor de voormalige scheepshelling met veel enthousiasme ontvangen en werden aangereikte ideeën herkend. Dat enkelen teleurgesteld zijn dat zijn/haar ideeën niet of naar hun mening te beperkt terug komen in het ontwerp is niet maatgevend voor het geheel. Op enkele onderdelen zijn op 25 januari jl. en de periode hierna door indieners
suggesties meegegeven voor de verdere uitwerking van het voorlopig inrichtingsplan tot een definitief inrichtingsplan. Toegezegd is hier naar te kijken in het traject om te komen tot een definitief inrichtingsplan, wat ter besluitvorming voorgelegd wordt aan het college. Voor het inpassen van de mozaïeken verwijzen wij u naar onze beantwoording van vraag 2.

Hoogachtend

Behandeld door J. Beenhouwer