17 september 2021

Beantwoording vragen bij sloop bunker

Beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake Artikel 34 vragen Reglement van Orde van fractie SGP en VVD inzake stop voorgenomen sloop bunker onder hotel Britannia

Geachte fracties,
Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.

• 1. De vondst van de bunker op het terrein van het voormalige hotel Britannia is volgens de Walcherse Archeologische dienst een ‘toevalsvondst’ en daarmee een nieuwe vondst. Dit betekent dat deze geen onderdeel is van de eerdere omgevingsvergunning en dat voor de sloop een afzonderlijke sloopvergunning moet worden aangevraagd. Is deze sloopvergunning aangevraagd? Zo ja, wanneer is deze gepubliceerd en onherroepelijk geworden?
    Antwoord: Er is geen sloopvergunning aangevraagd. Voor het slopen is onder de Wet Algemene Bepalingen Omgevingswet (WABO) geen omgevingsvergunning vereist. Het slopen van gebouwen en bouwwerken kan met een melding worden afgedaan. Op 7 juli 2021 is de formele sloopmelding gedaan.
  • 2. Als toevalsvondst heeft de bunker een archeologische titel en moet deze worden gedocumenteerd en kan dit leiden tot een nadere opgraving. De Walcherse Archeologische dienst is betrokken en maakt naar onze verwachting een rapport op. Hoe is verzekerd dat de bunker na onverhoopte sloop zo compleet mogelijk is gedocumenteerd? Vandaag de dag zijn namelijk interessante technieken beschikbaar om in hoge resolutie objecten in 3D vast te leggen voor bijvoorbeeld Virtual Realitydoeleinden. Is de bunker op een dergelijke wijze gedocumenteerd?
    Antwoord: De Walcherse Archeologische dienst (WAD) heeft in samenwerking met leden van de Stichting Bunkerbehoud en de Stichting Bunkerverhalen de bunker en de aangetroffen objecten in de bunker zo volledig mogelijk gedocumenteerd. Voor de uitvoering van archeologisch onderzoek is de WAD officieel gecertificeerd volgens de SIKB Beoordelingsrichtlijn 4000 versie 4.1.2G De bunker is niet in een hoge resolutie in 3D gedocumenteerd. De WAD beschikt niet over dit soort technieken en niet over de dure apparatuur die hiervoor nodig zijn. De bunker is een standaard type, waarvan er nog zeer veel voorkomen. Veel zijn ook toegankelijk voor het publiek.
  • 3. Op welke wijze heeft waardestelling plaatsgevonden en is daarbij ook gevraagd naar het oordeel van de Monumentencommissie? Relicten uit de Tweede Wereldoorlog hebben de laatste tijd een enorme herwaardering gekregen als modern monumentaal erfgoed. Hoe en wanneer is de Monumentencommissie gevraagd om een oordeel betreffende het willen slopen van deze “nieuwe” bunker? Graag brief of emailbericht aan Monumentencommissie bij beantwoording toevoegen.
    Antwoord: Voor de waardestelling heeft de WAD een beroep gedaan op de leden van de Stichting Bunkerbehoud. De Stichting is dé deskundige entiteit op dit gebied, zo bleek ook snel in het veld. De WAD heeft niet gevraagd naar het oordeel van de Monumentencommissie, omdat de bunker niet aangemerkt is als monument of cultuurhistorisch waardevol object. Er is daarom geen brief of emailbericht naar de Monumentencommissie gestuurd. Wel is op donderdag 2 september 2021 met de secretaris van de Monumentencommissie afgesproken dat de WAD in de komende vergadering van de commissie het onderzoek zal toelichten.
  • 4. De snelheid waarmee tot sloop wordt besloten, toont hoe onder grote tijdsdruk en gedreven door economische belangen, procedures worden doorlopen. Is het college bereid om voor onze gemeente een cultuurhistorische waardestelling te maken van alle nog resterende bunkers zodat dit belangrijke erfgoed van de Slag om de Schelde een zo objectief mogelijke kans op bescherming krijgt en daarmee kan worden meegenomen in een integrale afweging van belangen?
    Antwoord: Momenteel zijn wij in het kader van de omgevingsvisie bezig met een inventarisatie van de cultuurhistorische en landschappelijke waarden binnen de gemeentegrenzen. Hierbij worden ook de resten uit de Tweede Wereldoorlog meegenomen. De inventarisatie is bedoeld als basis voor een waardestelling.
  • 5. Gezien de aandacht van uw college voor de Slag om de Schelde, en de financiële ondersteuning van de film, hoe is het dan mogelijk dat u maximaal lijkt mee te werken aan afbraak van ons historisch WOII-erfgoed? Een kleine, eenvoudige, stap is toch om tenminste Open Monumentendag op 11 september a.s. af te wachten en onze bevolking de kans te geven om de bunker (corona-proof) voor de laatste keer te bezoeken.
    Antwoord: De tijdsdruk hangt samen met het begin van het stormseizoen op 1 oktober. De eigenaar wil, dat de gronden voor die datum vrij zijn van objecten. Op dit moment zijn leden van de Stichting Bunkerbehoud bezig zoveel mogelijk objecten (kachel, deuren, buizen) uit de bunker te verwijderen voor hergebruik in museumbunkers. De bunker openstellen voor Open Monumentendag, is niet aan de orde in verband met de coronamaatregelen. Dit geldt ook voor de overige bunkers in onze gemeente tijdens het evenement.
  • 6. Mocht de bunker na waardestelling alsnog moeten worden gesloopt, is het college dan bereid om creatief mee te denken om het verlies aan Slag om de Schelde-erfgoed elders binnen onze gemeente te compenseren, bijvoorbeeld door het toegankelijk maken van andere bunkers?
    Antwoord: De gemeente zoekt met diverse partijen naar mogelijkheden om erfgoed uit de Tweede Wereldoorlog en De Slag om de Schelde beter toegankelijk en beleefbaar te maken.
  • 7. Is het college bereid om in contact te treden met de projectontwikkelaar en met betrokken erfgoedorganisaties om de mogelijkheden hiertoe te onderzoeken. Graag uitleg.
    Antwoord: Zie het antwoord op vraag 6.

Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris,                              de burgemeester,
mr. drs. ing. M. van Vliet          drs. A.R.B. van den Tillaar