12 april 2021

Beantwoording vragen betreffende speeltuin Oude Stad

Beantwoording vragen  betreffende speeltuin Oude StadFractie VVD & SGP

beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 Reglement van Orde van SGP en VVD inzake financiële nood speeltuin De Oude Stad Geachte mevrouw/heer,

Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.
Uw inleiding Van een verontruste inwoner uit Vlissingen hebben wij vernomen dat het financieel niet goed gaat met de speeltuin in de binnenstad van Vlissingen. In een artikel in de PZC, d.d. 25 mei 2020, werd ook al melding gemaakt dat speeltuin De Oude Stad vanwege de RIVM maatregelen veel inkomsten misliep. De financiële nood is zo erg dat de speeltuin de erfpacht en belastingen niet meer aan de Gemeente Vlissingen kan betalen en dat de energievoorzieningen zijn afgesloten. De meeste speeltoestellen zijn in slechte staat en officieel afgekeurd. Binnenkort mogen de speeltuinen weer open. Voor speeltuin De Oude Stad is dit onmogelijk. De SGP en VVD willen hierover de volgende vragen stellen:

Vraag 1. De financiële nood bij speeltuin De Oude Stad is geen oud nieuws. Sinds 2018 is het college gewaarschuwd dat financiële middelen ontbreken om de vaste lasten te betalen en te investeren in nieuwe, veilige speeltoestellen. Wat heeft het college met deze waarschuwingen gedaan? Graag een opsomming van verrichte acties.
Ons antwoord Het klopt dat wij langer bekend zijn met problemen bij de Oude Stad. Na de eerste betalingsachterstanden is diverse keren geprobeerd contact te leggen en afspraken te maken met het bestuur. Dit bleek in de praktijk lastig omdat het bestuur niet reageerde op brieven en telefonisch onbereikbaar was. Nadat de speeltuin op last van de NVWA gesloten is heeft in juli 2020 overleg plaatsgevonden waarbij is afgesproken dat: - de vereniging tot het einde van 2020 uitstel kreeg voor het terugbetalen van de achterstanden rond de erfpacht en gemeentelijke belastingen. - het oude bestuur een nieuw bestuur bij elkaar probeert te krijgen en een nieuwe initiatiefnemer probeert te helpen.Begin dit jaar valt te constateren dat een nieuwe, enthousiaste groep mensen de speeltuin weer graag van een nieuwe impuls wil voorzien. De situatie betreffende het oude, zittende bestuur moet opgelost worden. De gemeente gaat hier een faciliterende rol in spelen.

Vraag 2 Wat wil het college met speeltuin De Oude Stad?
Ons antwoord Het college is van mening dat de speeltuin in de binnenstad op die plaats een historisch gegroeide situatie is met een toegevoegde waarde voor het woon- en leefklimaat van de gezinnen en de kinderen. Het college staat positief ten opzichte van initiatieven die het voortbestaan van de speeltuin De Oude Stad waarborgen.

Vraag 3. Inmiddels hebben zich enthousiaste mensen aangemeld die een nieuw bestuur willen vormen voor speeltuin De Oude Stad en zij zijn bereid om vrijwillig daar veel energie in te steken. Krijgt dit nieuwe bestuur een nieuwe kans van het college om speeltuin De Oude Stad te redden en, waar mogelijk, op te knappen, voor het welzijn van de kinderen en gezinnen in de binnenstad?
Ons antwoord Het college is bereid nieuwe initiatiefnemers te ondersteunen.

Vraag 4. Welke hulp kan het college aan dit nieuwe bestuur bieden? Ons antwoord In de eerste plaats is het college altijd bereid over de mogelijkheden mee te denken. Vraag 5. Hoe kan speeltuin De Oude Stad worden gered?
Ons antwoord Dat is mede afhankelijk van de plannen van de nieuwe initiatiefnemers en de middelen die zij willen investeren.

Vraag 6 De speeltuinen in de Gemeente Vlissingen krijgen, vanwege de bezuinigingen, al steeds minder subsidie. Besturen van speeltuinen worden daarbovenop geconfronteerd met vermindering van inkomsten doordat ze verplicht moesten sluiten. Deelt het college de mening van SGP en VVD dat kinderen in de binnenstad hiervan nooit structureel de dupe mogen zijn, omdat mogelijk speeltuin De Oude Stad straks nooit meer open gaat?
Ons antwoord De subsidietaakstelling en de vermindering van inkomsten als gevolg van de sluiting door Covid-maatregelen in 2020 staan los van de problematiek van speeltuin de Oude Stad.

Vraag 7 Hoe geeft het college daar inhoud aan?
Ons antwoord Het college gaat verder in gesprek met het bestuur van de Oude Stad over een oplossing van de uitstaande verplichtingen en schulden. Parallel zullen we actief meedenken bij en waar dat mogelijk is actief meewerken aan de vernieuwing van De Oude Stad.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Vlissingen,