14 maart 2022

Beantwoording vragen bankje dr. Bax

ONDERWERP
Beantwoording inzake Artikel 34 vragen Reglement van Orde betr. verzoek bankje voor dokter W.A. Bax in het park tegenover ziekenhuis ZRTI/ADRZ

Geachte SGP fractie,
Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.

Uw inleiding
Inwoners van Vlissingen, Walcheren en Zeeland zijn blij en trots dat er een hoogwaardig Radiotherapeutisch Instituut in Vlissingen/Zeeland is, het ZRTI. Dokter W.A. Bax, algemeen chirurg in het toenmalige Bethesda-St. Josephziekenhuis te Vlissingen, was één van degenen die het voortouw nam om de megavolttherapie naar Zeeland te halen. Al in 1969 nam hij, samen met een Middelburgse medicus, initiatieven om de bestralingstherapie in
Zeeland van de grond te krijgen, in 1980 werd gestart met de bouw van het ZRTI. Een restant vaneen bunker uit WO II functioneert nog steeds als vestigingsruimte voor de lineaire versneller. Door de realisatie van het ZRTI in Vlissingen hoefden Vlissingers, Walchenaren en Zeeuwen vanaf de jaren 80 niet meer heen en weer te reizen naar Rotterdam Dit is tot op heden een grote verbetering qua reistijd. Daarnaast had dokter W.A. Bax bijzondere interesse in handchirurgie. Handverwondingen vonden regelmatig plaats bij werknemers
van scheepswerf "De Schelde" en daardoor was hij (mede) als handchirurg betekenisvol.
Dokter Bax had ook speciale interesse in de ontwikkelingen van de kankerchirurgie. Hij werkte ook samen met dokter J. Stumphius.
De SGP is van mening dat ook dokter Bax een speciale plaats in Vlissingen verdient voor zijn inspanningen tot realisatie van het ZRTI en zou daarom graag zien dat, in het park tegenover het ZRTI/ADRZ, een bankje wordt geplaats met daarnaast een informatiebord over dokter W.A. Bax. Wij willen hierover de volgende vragen stellen:

• Vraag 1

Deelt het college de mening van de SGP dat de inspanningen van dokter W.A. Bax, voor realisatie van het ZRTI in Vlissingen, tot op de dag van vandaag waardevol zijn voor Vlissingse/Walcherse/Zeeuwse inwoners die, na diagnose kanker, bestralingen moeten ondergaan en hiervoor in Vlissingen terecht kunnen?
Ons antwoord
Ja, deze mening deelt het college van B&W.

• Vraag 2

Dokter Stumphius wordt geëerd door een park naar hem te vernoemen. Hoe denkt het college erover om in het park tegenover het ZRTI/ADRZ een bankje te plaatsen ter erkenning/waardering voor het werk van dokter Bax voor Vlissingen?
Ons antwoord
Het college van B&W is geen voorstander van het idee om een bank te plaatsen en wel om de volgende reden:
U constateert dat de heer Bax van grote betekenis is geweest voor de realisatie van het ZRTI. Daarmee ligt het eerder op de weg van het ZRTI, als daar uw mening wordt gedeeld, om op enigerlei wijze aandacht aan de verdiensten van de heer Bax te schenken.

• Vraag 3

Is het college bereid om een investering te doen tot realisatie van dit bankje met een informatiebord erbij?
Ons antwoord
Nee, zie motivering voor ons antwoord bij vraag 2.

• Vraag 4

Zo ja, wanneer zou dit kunnen worden gerealiseerd?
Ons antwoord
Zie beantwoording vraag 2.

• Vraag 5

Zo nee, waarom niet?
Ons antwoord
Zie beantwoording vraag 2.

Hoogachtend,
burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de plv. secretaris,                     de burgemeester

R.G. Hendrikse                          drs. A.R.B. van den Tillaar