12 oktober 2023

ONDERWERP
Beantwoording art 34 RvO vragen SGP en CU - Nollebos

Geachte fractie,
Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.
Uw inleiding
Zoals u weet, zijn de fracties SGP en CU bewogen met de gang van zaken rond het Nollebos en Westduinpark. Naar aanleiding van uitspraken in commissievergaderingen en verschenen artikelen in de PZC en De Bode hebben wij daarom de volgende vragen aan u:

• Vraag 1

Op 9 februari jl. heeft wethouder Bertijn in de commissie Ruimte medegedeeld dat VGD een koopovereenkomst heeft gesloten met de sauna en dit binnenkort wil bespreken aan de intaketafel.
A. Welke concrete invullingsplannen heeft VGD met het gekochte onroerend goed?
B. Wat verstaat de wethouder, c.q. het college, onder de “intaketafel”?
Ons antwoord
A. Er heeft, zoals gemeld, een eerste oriënterend gesprek plaatsgevonden met VG-D. Het betrof een informeel gesprek over de ideeën voor de invulling, die nog niet concreet zijn en zich nog in een oriënterende fase bevinden.
B. Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet worden intaketafels georganiseerd om ambtelijk te kunnen bepalen of initiatieven op basis van beleid, wet- en regelgeving mogelijk en/of wenselijk worden geacht. De intaketafel geeft een ambtelijk advies over de wenselijkheid van een initiatief. Van een formeel positief of negatief besluit is daarom, in deze fase, nog geen sprake.

• Vraag 2

In het raadsbesluit van 22 juni 2021 is onder meer besloten dat, wanneer de ondernemer van de Sauna andere functies (zoals meer verblijfsaccommodaties) wil toevoegen aan de sauna, dit moet worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Daarbij is aangegeven dat er dan een planologische procedure nodig is.
A. Is het college bekend met de invullingsplannen van VGD?
B. Wanneer wordt de gemeenteraad nader geïnformeerd over de invullingsplannen van VGD?
Ons antwoord
A. Het college is bekend met hetgeen besproken is op de intaketafel. Daar is ook nadrukkelijk besproken wat de voorwaarden zijn. Het juridisch toetsingskader is het bestemmingsplan. Aangegeven is dat, wanneer er afgeweken wordt van het bestemmingsplan, het streefbeeld het uitgangspunt en de randvoorwaarden aangeeft. Op dat moment zal het plan voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
B. Op dit moment zijn er nog geen concrete plannen. Wanneer er concrete plannen zijn, zal de gemeenteraad geïnformeerd worden.

• Vraag 3

Wij zijn ook benieuwd wat de stand van zaken is rond het onderhoudsplan van het Nollebos en Westduinpark.
A. Wat is de stand van zaken rond dit onderhoudsplan?
B. Welke subsidies (o.a. Provincie) zijn hiervoor aangevraagd en/of toegekend?
C. Wanneer dienen deze te zijn/worden besteed?
Ons antwoord
A. Met het onderhoudsplan doelt u waarschijnlijk op de uitvoerings- en financieringsplanning voor het hele gebied, als vervolg op het streefbeeld. Zoals eerder gemeld heeft dit vertraging opgelopen door het gebrek aan capaciteit. Dit is nog steeds aan de orde en daarmee geven wij op dit moment prioriteit aan andere projecten. Het opstellen van de brede uitvoerings- en financieringsplanning is in onze ogen ook alleen zinvol indien er zicht is op concrete uitvoering. Voor die uitvoering zal een fors budget nodig zijn. Wij achten het gelet op de financiële situatie van de gemeente en de grote opgaven die de gemeente nog in te vullen heeft niet reëel om hier op korte termijn te investeren.
Vanzelfsprekend blijven wij in de tussentijd het regulier onderhoud uitvoeren in het Nollebos-Westduinpark.
B. Zoals aangegeven in antwoord 3a is er nog geen invulling gegeven aan het uitvoerings- en financieringsplan. Daarmee zijn er ook nog geen subsidies aangevraagd of toegekend. Zoals bij u bekend is er wel een subsidie bij de provincie aangevraagd en toegekend voor de realisatie van sport-, spel- en biodiversiteitsvoorzieningen in het gebied.
C. Zie het antwoord op vraag B.

• Vraag 4

Welke andere informatie, ten aanzien van Nollebos/Westduinpark, heeft het college waarover tot op heden de gemeenteraad niet is geïnformeerd?
Ons antwoord
Op dit moment is er geen relevante informatie die gedeeld kan worden. Wanneer er informatie is die gedeeld kan worden zullen wij u als gemeenteraad hierover informeren.

• Vraag 5

Op de pagina Blauw Geruite Kiel in De Bode werden inwoners uitgenodigd om via het participatie programma “doemeevlissingen.nl” mee te denken over deinvullingsplannen voor het Nollebos en Westduinpark.
A. Wat is de achterliggende reden om het participatieproces op deze manier in te richten in plaats van het oprichten van een wijktafel Nollebos/Westduinpark?
B. Betekent dit dat het plan om een wijktafel Nollebos/Westduinpark op te richten van tafel is?
C. Zo ja, waarom is hiervoor gekozen en is dit volgens besluitvorming van de Gemeenteraad?
Ons antwoord
A. De reden om het participatie proces op die manier in te richten is dat we zoveel mogelijk mensen (het Nollebos is van en voor iedereen) willen betrekken bij de invulling van dit deel van het Nollebos. Er is gekozen om het participatieproces op het niveau van co-creëren in te richten.
B. De wijktafel is niet verlaten, maar er is een concrete invulling gegeven aan de bijeenkomsten. Met de deelnemers aan deze wijktafel wordt samen met medewerkers van de gemeente en andere deskundigen aan de slag gegaan om zoveel mogelijk kennis en inbreng uit de samenleving op te halen. Dit wordt vervolgens verwerkt tot een ontwerp dat via Doe mee Vlissingen zal worden voorgelegd aan alle belanghebbenden. Hiermee wordt een zoveel mogelijk gedragen ontwerp gerealiseerd.
c. Dit is passend binnen het besluit van de gemeente. De kaders van het streefbeeld zijn het uitgangspunt bij de inrichting. Er wordt samen met stakeholders (inwoners, toeristen en verschillende soorten gebruikers van het gebied) gewerkt aan een ontwerp dat mogelijkheden voor sport, spel en biodiversiteit realiseert.

Wij gaan ervan uit uw vragen hiermee in voldoende mate te hebben beantwoord.

Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Vlissingen,

de secretaris,                                         de burgemeester,

drs. R.D.A. Wiskerke                              drs. A.R.B. van den Tillaar