2 mei 2017

Artikel 34-vragen over Koningsdag 2017

Teleurstelling over het uitblijven van de gebruikelijke feestelijkheden op de Oude Markt

Lilian stelt B & W een serie vragen over deze kwestie.

Op 27 april jl. vierden we in Vlissingen Koningsdag. In Ritthem was er een speciaal moment om de vlag te hijsen, waar de burgemeester ook aanwezig was.
In de binnenstad van Vlissingen, op de Oude Markt, werd, tot 2016, ook altijd de vlag gehesen door leden van de scouting. De burgemeester hield een korte toespraak , het driewerf “hoera” werd geroepen door de aanwezigen en het Volkslied werd gezongen onder de muzikale begeleiding van Koninklijke Harmonie “Ons Genoegen”.
Op 27 april 2017 was het erg stil en leeg op de Oude Markt: de Nederlandse driekleur wapperde niet hoog in de mast, de burgemeester schitterde door afwezigheid, de toespraak, het driewerf hoera en het volkslied werden niet gehoord.
Dit geeft voor de SGP reden om de volgende vragen te stellen:

• 1. Waarom is het speciale moment van vlag hijsen, de toespraak daarbij en het zingen van het volkslied afgelast in de stad Vlissingen, nota bene op de vijftigste verjaardag van onze koning?
  • 2. Is het college het met de SGP eens dat dit heel beschamend en onbeleefd is richting het Koningshuis, aangezien Koning Willem-Alexander ook Markies van Vlissingen is?
  • 3. Welke vergoeding ontvingen Koninklijke Harmonie “Ons Genoegen” en de scouting in 2016 voor hun inbreng tijdens het vlag hijsen? Met andere woorden: wat is de financiële reden om het hijsen van de vlag af te gelasten?
  • 4. Welk collegebesluit ligt ten grondslag aan het afgelasten van deze ceremonie?
  • 5. Waren de scouting en de harmonie geruime tijd voor Koningsdag 2017 geïnformeerd dat alles niet door zou gaan?
  • 6. Hoe en wanneer heeft u met deze verenigingen hierover gecommuniceerd?
  • 7. Hoeveel belangstellenden moeten er, volgens het college, minimaal aanwezig zijn om een ceremonie als het vlag hijsen te willen organiseren?
  • 8. Is het college het met de SGP eens dat niet de veelheid van aanwezigen, maar de waarde van de ceremonie, de band van Vlissingen met de Koning, het samen zijn in nationale verbondenheid en enthousiaste inzet van plaatselijke verenigingen mede dé redenen moeten zijn om het vlag hijsen op de Oude Markt weer plaats laten vinden?
  • 9. Is het college op de hoogte dat de Koninklijke Harmonie “Ons Genoegen” met medewerking van de enthousiaste vrijwilligers van de St. Jacobskerk, een prachtig Oranjeconcert heeft gegeven ter ere van Koningsdag en dat daar tientallen mensen van genoten hebben?
  • 10. Waarom was de burgemeester niet aanwezig bij dit Oranjeconcert?
  • 11. Is het college op de hoogte dat zowel de leden van de harmonie als de vrijwilligers van de St. Jacobskerk bereid zijn hun inzet te geven om op elke Koningsdag een Oranjeconcert te geven?
  • 12. Is het college het met de SGP eens dat, voor dat dit Oranjeconcert begint, eerst de ceremonie van het vlag hijsen weer moet plaatsvinden op de Oude Markt?
  • 13. Zou het college bereid zijn toestemming te geven dat een “torenblazer” vanaf de toren van de St. Jacobskerk het publiek in de stad oproept naar de Oude Markt te komen om bij het vlag hijsen en het Oranjeconcert aanwezig te zijn?
  • 14. De SGP gaat er zonder meer vanuit dat het college de inzet van verenigingen en vrijwilligers, ook voor activiteiten op Koningsdag, erg waardeert. Hoe gaat het college daadwerkelijk invulling geven aan deze waardering voor D.V. Koningsdag 2018 richting de verenigingen en vrijwilligers, die hun enthousiaste medewerking willen verlenen aan de ceremonie van het vlag hijsen, het beschikbaar stellen van de St. Jacobskerk en houden van een Oranjeconcert aldaar en, voorafgaand aan dit alles, het trompetgeschal te laten klinken vanaf de St. Jacobstoren?

De SGP ziet de antwoorden van het college op al deze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Fractievoorzitter/raadslid SGP