17 januari 2020
Antwoorden op vragen over strooizout en zwemdiploma's
beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 namens SGP betreffende strooizout rond scholen en zwemdiploma's
Geachte mevrouw/heer,
Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt. Uw inleiding In het verleden heeft de SGP diverse keren vragen gesteld over het strooibeleid van de gemeente Vlissingen in relatie tot drukke verkeerswegen. En dan met name rond scholen. Er is toen geantwoord door het college dat er elk jaar een paar keer contact is met de scholen om te inventariseren wat de behoefte van de scholen is. Als u toch contact opneemt met de scholen willen we u vragen of u wat extra vragen wilt stellen aan deze scholen. Namelijk over gesmolten ijs of sneeuw; beter gezegd: water. Het viel de SGP op dat in de begroting 2020 niets stond over het aantal leerlingen dat in het bezit is van een zwemdiploma en dat daar, naar het lijkt, ook geen beleid over is om te sturen naar 100% A+B in groep 8. De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:
- Vraag 1 Zijn alle scholen winterklaar? En heeft men voldoende strooizout enz. om de pleinen en stoepen te strooien?
Ons antwoord Wij hebben in de week van 16 december 2019 de laatste scholen voorzien van een zak strooizout van 25 kilo. Daarbij is een brief afgegeven waarin ook wordt aangegeven hoe zij zo nodig meer strooizout kunnen aanvragen. In deze brief wordt de scholen ook gevraagd om verbeterpunten ten aanzien van de aanpak van de gladheidsbestrijding zo nodig aan te geven. Tot op heden hebben wij nog geen verbeterpunten mogen ontvangen.
- Vraag 2 Deelt het college de mening van de SGP dat het hebben van zwemdiploma A+B erg belangrijk is voor de veiligheid van onze jeugd?
Ons antwoord Op 26-06-2012 heeft ons college in navolging van de gemeente Middelburg ingestemd met de invoering van een nieuwe zwemaanpak per 1 augustus 2013. Per die datum is het schoolzwemmen beëindigd. Het uitgangspunt bij deze nieuwe zwemaanpak is dat alle leerlingen met een zwemdiploma A+B de basisschool kunnen verlaten. Sindsdien is dit het uitgangspunt van ons beleid en onze aanpak.
- Vraag 3 Is het college bereid om te onderzoeken hoe de huidige percentages zijn van het bezitten van de zwemdiploma’s A+B voor de groepen 5, 6, 7, 8? En gelijk maar na te vragen wat dan de redenen zijn bij het ontbreken van deze diploma’s?
Ons antwoord Onderdeel van de invoering van de nieuwe zwemaanpak is dat wij sindsdien jaarlijks een inventarisatie uitvoeren van de zwemvaardigheid van de leerlingen in het basisonderwijs. De uitkomsten van deze inventarisatie worden jaarlijks met de gemeenteraad gedeeld. Begin oktober 2019 is een raadsinformatiebrief met diverse bijlagen aangeleverd bij de griffie met de vraag om deze te delen met de gemeenteraad. In 2017 is een afstudeeronderzoek ‘verbetering zwemvaardigheid’ uitgevoerd door een student van de HZ. Hieruit kwam naar voren dat de belangrijkste oorzaken voor het niet behalen van een zwemdiploma van basisschoolleerlingen zijn: geld, tijd, afstand/vervoer en cultuur. Medio 2018 zijn deze resultaten met de gemeenteraad gedeeld.
- Vraag 4 Is het college bereid om in 2020 een zwemdiploma-target te ontwikkelen en dit eind 2020 op te nemen in de begroting voor 2021.
Ons antwoord In de zwemaanpak is gesteld dat we streven naar 100% diplomabezit (zwemdiploma A+B) bij het verlaten van de basisschool, en we zijn daar dichtbij. In het schooljaar 2018-2019 waren er nog 18 leerlingen die zonder een zwemdiploma de basisschool verlieten. Het jaar ervoor waren dit er 13. Het terugdringen van dit aantal naar nul is een uitdaging. Vooral door een constante zijinstroom van leerlingen uit niet westerse landen of kinderen van arbeidsmigranten worden deze cijfers jaarlijks sterk beïnvloed. Tenslotte is het zo dat ouders eindverantwoordelijk zijn voor de zwemvaardigheid van hun kinderen. Als gemeente ondersteunen we dit door onder andere financiële barrières weg te nemen (Jeugdsportfonds). Door een jaarlijkse inventarisatie van de zwemvaardigheid houden we de vinger aan de pols. Met deze informatie stimuleren we lokale partners, ouders, de scholen voor basisonderwijs en de zwemscholen om, al of niet gezamenlijk, hiermee aan de slag te gaan.
- Vraag 5 Is het college bereid om samen met de scholen na te denken over de te nemen stappen om de doelstelling te halen en een traject uit te stippelen naar 100% zwemdiplomabezit?
Ons Antwoord Zoals aangegeven hierboven zijn we samen met diverse partners al druk doende om hierinvulling aan te geven.
Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris, de burgemeester,
mr. drs. ing. M. van Vliet drs. A.R.B. van den Tillaar
Behandeld door A.J.T. van den Beld