4 december 2020

Antwoorden bij evaluatie toeristische informatiepunten

beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake Artikel 34-vragen Reglement van Orde fractie VVD en SGP inzake Evaluatie toeristische informatiepunten binnenstad Vlissingen

Geachte mevrouw/heer, Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.
Uw inleiding
Op eigen initiatief van de ondernemers in de binnenstad, de Vlissingse Ondernemers Centrale (VOC) is een pilot gestart om toeristische informatiepunten in te richten bij deze ondernemers. Volgens de ondernemers was deze pilot succesvol, maar men wacht in spanning op de evaluatie van deze pilot en zij willen graag weten waar zij aan toe zijn voordat het toeristenseizoen 2021 begint. De VVD en SGP waarderen dit initiatief van deze ondernemers en begrijpen dat zij een succesvolle pilot willen voortzetten in een definitieve vorm. Daarom hebben wij de volgende vragen?

• Vraag 1 Op welke manieren heeft de Gemeente Vlissingen de pilot van toeristische informatiepunten bij ondernemers gefaciliteerd?
    Ons antwoord In de pilot van de VOC is er sprake van een eenmalige financiële bijdrage ten behoeve van het realiseren van kleine toeristische informatiepunten bestaande uit een voor de toerist herkenbaar folderrek ten behoeve van folders en andere promotiemateriaal alsmede het verspreiden van stadsplattegronden.
  • Vraag 2 Met welk bedrag heeft de Gemeente Vlissingen deze pilot ondersteund?
    Ons antwoord De pilot is met een bijdrage van € 7.025,-- ondersteund.
  • Vraag 3 Wanneer gaat de Gemeente Vlissingen, samen met de ondernemers en de VOC, deze pilot evalueren?
    Ons antwoord Naast de pilot van de VOC loopt ook de pilot in de Vlissingse vestiging van ZB. Door de corona is ZB en daarmee het infopunt tijdelijk gesloten geweest en kan er eind dit jaar geen volwaardige evaluatie plaats vinden. Daarom is met ZB afgesproken dat het infopunt in ZB, zonder aanvullende bijdrage van de gemeente, nog drie maanden in 2021 open blijft. Dit is gecommuniceerd met de VOC. Het college wil graag beide pilots met elkaar vergelijken en daarom is met de VOC afgesproken ook hun pilot voort te zetten tot eind maart 2021. Hiervoor ontvang de VOC een eenmalige extra bijdrage. Deze bijdrage is onderdeel van het bedrag genoemd onder vraag twee. In het eerste kwartaal 2021 zullen beide projecten worden geëvalueerd.
  • Vraag 4 Is welwillendheid bij de Gemeente Vlissingen aanwezig om, samen met de ondernemers en VOC, deze succesvolle pilot voort te zetten naar een definitieve vorm van toeristische informatiepunten in de binnenstad?
    Ons antwoord Dit zal afhankelijk zijn van de evaluatie.
  • Vraag 5 Zo ja, op welke manier gaat de Gemeente Vlissingen inhoud geven aan deze welwillendheid (faciliterend, financieel)?
    Ons antwoord Zie vraag vier.
  • Vraag 6 Welke verbinding ziet de Gemeente Vlissingen tussen de toeristische informatiepunten bij de ondernemers in de binnenstad en het toeristisch informatiepunt in de bibliotheek, die (n.a.v. de aangenomen motie in de gemeenteraad) is gefinancierd vanuit het budget Toerisme?
    Ons antwoord Zie vraag drie en vraag vier.

Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris,                                              de burgemeester,

mr. drs. ing. M. van Vliet                          drs. A.R.B. van den Tillaar