25 april 2025

Antwoorden: Autoluwe binnenstad funest voor lokale ondernemer(s)

Antwoorden: Autoluwe binnenstad funest voor lokale ondernemer(s)

ONDERWERP
Beantwoording art 34 RvO vragen SGP - Autoluwe binnenstad funest voor lokale ondernemer(s)



Geachte fractie(s),
Naar aanleiding van de door uw fractie op 8 april 2025 ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.

Uw inleiding
Ondernemers zijn onmisbaar en heel belangrijk voor onze binnenstad. Dankzij deze ondernemers blijft de binnenstad levendig en bruisend. Het is belangrijk dat ondernemers alle mogelijke ruimte hebben om te kunnen ondernemen. Parkeervoorzieningen in de directe omgeving van de winkels voor klanten, maar ook voor bedrijfsauto’s en -busjes van de ondernemers zijn daarbij cruciaal. Immers, ondernemers verkopen niet alleen fysiek in de winkel, maar ontvangen ook bestellingen die moeten worden bezorgd. Het is daarom onwenselijk om te verwachten dat ondernemers grote afstanden moeten lopen om hun bestellingen in hun bedrijfsauto’s en/of -bussen te laden. Hiermee belasten we ondernemers en geven we hen niet de ruimte.

De SGP ontving een e-mail van een onderneming uit de binnenstad van Vlissingen die eind februari 2025 zeer onverwacht en onaangenaam werd geconfronteerd met een boete voor het parkeren van een van hun bedrijfsbussen op de Hellingbaan, een plek waar ze al jaren gebruik van maken, eerst met vergunning, later met ontheffing. Tot grote verbazing van de ondernemer bleek deze ontheffing per direct te zijn ingetrokken, zonder dat deze ondernemer daarvan was op de hoogte gesteld.
De SGP wil daarom de volgende vragen indienen:

  • Vraag 1

Waarom heeft het college de ontheffing voor Slagerij Gillissen om op de Hellingbaan, achter hun bedrijf, te mogen parkeren ingetrokken?
Ons antwoord
Het betreft een ontheffing (geen parkeervergunning) die in het verleden verleend is. Inmiddels is die al jaren niet meer geldig. De ondernemer geeft aan dat dit mondeling met
de voormalige BOA-coördinator verlengd is. Een ontheffing kan maximaal gegeven worden voor de duur van één kalenderjaar. De raad stelt namelijk jaarlijks de legesverordening vast. Er is geen fysieke, geldige ontheffing op dit moment. Handhaving heeft deze ontheffing tot voor kort als nog geldig beschouwd. De Hellingbaan en Vrijgang is een gebied waar, naast motorvoertuigen, ook veel fietsers en voetgangers gebruik van maken. Door de gewijzigde inrichting ervaren verkeersdeelnemers waaronder bestuurders van motorvoertuigen hinder van geparkeerde auto’s op de Hellingbaan. Daarop is controle en handhaving nodig. Vanuit Handhaving is meegedeeld dat de ontheffing niet meer geldig is en wordt ingenomen.

  • Vraag 2

Waarom heeft het college Slagerij Gillissen hiervan niet op de hoogte gesteld, zodat zij eind februari een boete hebben ontvangen?
Ons antwoord
De ondernemer heeft een boete gekregen voor het parkeren op de Hellingbaan, omdat in het geparkeerde motorvoertuig slechts een ontheffing aanwezig was die geldig is op de Nieuwstraat. Een ontheffing voor de Hellingbaan was dus niet aanwezig op het moment van de controle. De BOA-coördinator heeft hierover ook gesproken met de ondernemer.

  • Vraag 3

Het college heeft Slagerij Gillissen een alternatief geboden: een plaats op de Zeemanserve, praktisch 1,7 km verwijderd van hun bedrijf?
Ons antwoord
Elke ondernemer in gereguleerd parkeergebied kan aanspraak maken op parkeervergunningen. Die parkeervergunningen geven een geldig parkeerrecht voor aangewezen parkeerlocaties, ook wel een parkeerzone. De parkeerplaatsen op de Zeemanserve horen tot de parkeerzone gekoppeld aan de parkeervergunningen waar de ondernemer voor in aanmerking komt. De loopafstand is 150 meter/2 min. De reisafstand en reistijd bedragen 1,7 km./5 min. (Hellingbaan>Zeemanserve) en 750 meter/3 min. (Zeemanserve>Hellingbaan) in het geval van autorijden. Het is zoeken naar een balans tussen ondernemen in een voetgangersgebied (wat aantrekkelijk is voor winkelend publiek en goed is voor het koopgedrag) en de leef- en verblijfskwaliteit in de binnenstad.

  • Vraag 4

Ondernemers werken voor een goede omzet van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, met andere woorden: tijd is geld. Waaruit blijkt het respect en de waardering van het college voor het harde werken van ondernemers in onze binnenstad door hen een parkeerplaats aan te bieden op grote afstand van hun bedrijf?
Ons antwoord
De parkeerplaats is weliswaar verderaf gelegen dan voorheen de parkeerplaatsen op de Hellingbaan, maar de parkeerplaatsen bevinden zich nog altijd op een beperkte rij- en loopafstand.

  • Vraag 5

Hoe belangrijk vindt het college hardwerkende, gespecialiseerde ondernemers in de binnenstad die dagelijks vaste klanten en vele bezoekers trekken naar onze binnenstad?
Ons antwoord
Het college heeft grote waardering voor alle ondernemers, net als dat we alle andere personen belangrijk vinden die in de gemeente werken, wonen, leven, recreëren en dergelijke.

  • Vraag 6

Waaruit blijkt die waardering door het college, door voor de bewuste ondernemer de ontheffing voor een parkeerplaats voor de bedrijfsbus vlakbij het bedrijf te ontnemen?
Ons antwoord
Zie het antwoord op vraag 1.

  • Vraag 7

Waarom is er geen goed overleg en maatwerk mogelijk?
Ons antwoord
Met de ondernemer is er wel overleg en contact, zowel ambtelijk als door de portefeuillehouder.
Laden en lossen blijft nog steeds mogelijk aan de Hellingbaan. Parkeren niet meer op de locatie waar dat voorheen wel kon. Er is gekozen voor een andere inrichting die aansluit bij de vastgestelde Toekomstvisie en Omgevingsvisie, de ruimtelijke kwaliteit van het Scheldekwartier en het daaruit voortkomende Programma Mobiliteit.
We schakelen een onafhankelijke deskundige in die de situatie beoordeelt vanuit het perspectief van zowel de ondernemer als de gemeente. De onafhankelijke deskundige geeft vervolgens advies.
Bij de uitwerking van het parkeerbeleidsplan en/of de uitvoering daarvan bekijken we of een algemene maatregel (die voor iedere gelijke belanghebbende geldt) voor deze situatie te bedenken valt.
Uitzonderingen en/of ontheffingen willen we terugdringen, maar liever nog voorkomen.
En een ontheffing is hier ongewenst, nog afgezien van de andere ondernemers uit het voetgangersgebied die dan een gelijke behandeling kunnen vragen. Een exclusief gereserveerde parkeerplaats voor een bus (motorvoertuig) (zoals wordt gewenst) is geen optie en kennen we niet in de gemeente Vlissingen, behoudens voor artsen of mensen met een beperking. We denken zeker mee, maar lastige afwegingen zijn niet altijd te vermijden. Het is zoeken naar een balans tussen ondernemen in een voetgangersgebied (wat aantrekkelijk is voor winkelend publiek en goed is voor het koopgedrag) en de leef- en verblijfskwaliteit in de binnenstad.

  • Vraag 8

De ondernemer geeft aan dat de aangeboden parkeerplaats op de Zeemanserve voor hen praktisch en logistiek onwerkbaar is en dat daarmee het ondernemerschap ernstig wordt beperkt. De ondernemer denkt er zelfs over om de binnenstad te verlaten, hoewel de ondernemer dat eigenlijk niet wil, maar zich door deze disproportionele maatregel voelt gedwongen. Wat wil en gaat het college doen om Slagerij Gillissen voor onze binnenstad te behouden en te voorkomen dat er wéér een leegstaand pand in onze binnenstad komt?
Ons antwoord
Zie het antwoord op vraag 7.

  • Vraag 9

Tot nu toe hebben gesprekken met de gemeente en de ondernemer over dit ontstane probleem niets opgeleverd. Is het college bereid om opnieuw met de ondernemer in gesprek te gaan, maatwerk te leveren, om te luisteren en mee te denken over een werkbare oplossing, zodat deze ondernemer de noodzakelijke parkeervoorziening en ruimte wordt geven om efficiënt en succesvol te kunnen ondernemen? En dit alles op korte termijn?
Ons antwoord
Zie het antwoord op vraag 7.
Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.

Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Vlissingen,

de secretaris,                                   de burgemeester,

drs. R.D.A. Wiskerke                        drs. A.R.B. van den Tillaar

Behandeld door L. van Belzen