1 maart 2021

Antwoord op vragen over verbodsborden bij Noorderbegraafplaats

Antwoord op vragen bij verbodsboren op Noorderbegraafplaats

Beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake Verbodsborden voor (brom)fietsers en honden op Noorderbegraafplaats

Geachte heer/mevrouw, Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u na overname van uw inleiding als volgt.
Uw inleiding. Inwoners hebben ons aangesproken over het feit dat sinds ongeveer een jaar verbodsborden voor (brom)fietsers en honden zijn geplaatst op de Noorderbegraafplaats, zie bijgevoegde foto's. Op een begraafplaats heerst voornamelijk rust en stilte. De SGP heeft daarom wel begrip voor het verbod voor bromfietsen. Het fiets- en hondenverbod legt wel erg veel beperkingen op aan bezoekers van de begraafplaats. De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

• Uw vraag 1 Wat is de algemene, achterliggende reden om deze borden te plaatsen bij de ingang en langs het wandelpad van de Noorderbegraafplaats?
    Ons antwoord Uitgangspunt is dat bezoekers van een begraafplaats bij het bezoeken van een graf zich op het herdenken van de dierbare kunnen concentreren. De bezoeker mag verwachten dat de gemeente zoveel als mogelijk openbare orde, rust, respect en niet in de laatste plaats veiligheid verzekert. Die verwachting wordt in de basis geborgd door het stellen van regels. Regels moeten helder, eenduidig en bekend zijn. Dat geldt zeker als het een verbod betreft waar bij overtreding een sanctie kan worden opgelegd. Preventief optreden is beter dan repressief optreden. Een verbodsbord is een eenvoudige geaccepteerde manier om mensen te informeren en te waarschuwen. Zoals het bij het verbod een straat in te rijden logisch is dat dit bord bij het begin van de straat staat en niet ergens verderop in de straat is het logisch dat het bij een begraafplaats bij de ingang staat.
  • Uw vraag 2. Welke incidenten met fietsers, bromfietsers en honden hebben de laatste 5 jaar plaatsgevonden (graag een opsomming van binnengekomen klachten), zodat mogelijk naar aanleiding daarvan besloten is om deze verbodsborden te plaatsen?
    Ons antwoord Gelukkig zijn acties beperkt gebleven tot het aanspreken door de beheerder van overtreders. Al dan niet nadat derden hem daarop hadden geattendeerd. Veelal was een overtreder zich niet bewust van het overtreden van de regel. Met een paar woorden kon de zaak worden afgedaan. Maar de beheerder constateerde wel een toename. Er is geen overzicht van de klachten omdat een en ander verbaal werd opgelost. Er vindt geen registratie van het aanspreken plaats. Incidenten, er van uitgaande dat u daarmee (bijna) ongelukken, ernstige woordenwisselingen of gewelddadigheden bedoeld, hebben zich nooit voorgedaan.
  • Uw vraag 3. Inwoners gaven aan dat de verbodsborden zijn geplaatst omdat de Gemeente Vlissingen niet wil dat er bandensporen ontstaan op de grasvelden/grasstroken. Klopt deze bewering?
    Ons antwoord Nee. U zult uit eigen ervaring weten dat mensen soms ingetogen en verdiept in hun gedachten over een begraafplaats lopen. Het achterop gereden worden door fietsers laat hen dan opschrikken met een veiligheidsrisico voor beide partijen als gevolg van onverwachte reacties. Het gaat dus niet om het voorkomen van sporen. Als er al sprake is van fietsen op grasstroken en –velden dan worden deze vanwege de moeizaamheid daar te fietsen voor zover ons bekend aan de hand meegevoerd. En daar bestaat geen bezwaar tegen omdat de persoon met de fiets technisch een voetganger is. De invloed van een onbelaste fiets op de grasmat is verwaarloosbaar.
  • Uw vraag 4. Zo ja, hoe wordt dan omgegaan met bezoekers die met rollator, rolstoel of kinderwagen het graf van hun geliefde overledene bezoeken?
    Ons antwoord Deze vraag behoeft gezien de beantwoording van vraag 3 geen antwoord.
  • Uw vraag 5. Hoe en door wie wordt op de verboden gehandhaafd?
    Ons antwoord De beheerder begraafplaatsen is degene die op basis van zijn functie mensen aanspreekt. Eventueel kan hij als dat naar zijn mening noodzakelijk is bezoekers de toegang tot de begraafplaats ontzeggen.
  • Uw vraag 6. Worden bezoekers van de begraafplaats die toch per fiets of met de hond het graf van hun geliefde overledene bezoeken, na waarschuwing, gesanctioneerd?
    Ons antwoord In voorkomende gevallen kan de maatregel als onder 5 genoemd worden toegepast. Maar dit is nog niet nodig gebleken omdat er veelal begrip is. Bij escalatie, te zien als verstoring van de openbare orde, kan de politie verzocht worden op te treden. Hierbij is het opportuniteitsbeginsel dienend. Een agent bepaalt dan per geval hoe hij optreedt.
  • Uw vraag 7. Zo ja, waaruit bestaat deze sanctie?
    Ons antwoord Zie beantwoording vraag 6.
  • Uw vraag 8. Zo ja, hoeveel bezoekers zijn inmiddels een sanctie opgelegd?Ons antwoord In de praktijk is dit nog niet voorgekomen.
  • Uw vraag 9. Veel senioren bezoeken het graf van hun geliefde overledene. Sommigen moeten naar de zuidkant van de begraafplaats lopen omdat zich daar het graf bevindt. Dit is een behoorlijk eind lopen. Wanneer senioren niet zo goed ter been zijn, mogelijk ook nog een bloemetje bij zich hebben, ervaren zij het fietsverbod als een beperking en ook ongastvrij. Is het college bereid om de verbodsborden te vervangen door gastvrijer borden met het vriendelijke verzoek tot voorzichtigheid en respect?
    Ons antwoord Nee. Een verbod behoort duidelijk te zijn. Het fietsverbod is ook als een beperking bedoeld. Een verzoek tot het tonen van bepaald gedrag heeft geen betekenis zou er onverhoopt handhavend opgetreden moeten worden. Voorzichtigheid en respect zijn rekkelijk in uitleg omdat er geen objectieve maatstaf is. Iedereen kan er zijn eigen maatlat naast leggen en het garandeert niets. Het risico bestaat ook dat door het vervangen van een verbod door een verzoek steeds meer mensen met de fiets of bromfiets de begraafplaatsen opgaan. Dit verstoort de rust in het algemeen en voor de voetgangers in het bijzonder. En ook bij plechtigheden kan het zeer storend zijn. Het college ziet ook risico’s als mensen die al slecht ter been zijn onverwachts van hun fiets moeten stappen omdat iemand anders geen rekening houdt met hun aanwezigheid. Desondanks is het college bereid om in die gevallen waarin het bezoek als voetganger door lichamelijke beperkingen aantoonbaar wordt beperkt ontheffing van het verbod te verlenen.
  • Uw vraag 10. Inwoners geven aan dat zij het uitermate ongastvrij en vervelend dat zij hun hondje niet mogen meenemen tijdens het bezoek aan het graf van hun geliefde overledene. Is het college bereid om het verbodsbord voor honden te vervangen door gastvrijer borden met het vriendelijke verzoek tot aanlijnen, opruimen uitwerpselen en daar mogelijk voorzieningen voor beschikbaar te stellen bij de ingang van de begraafplaats (hondenpoepzakjes)?
    Ons antwoord Nee. Een verbod en dan algemeen geldend geeft ook hier duidelijkheid. U spreekt over hondje, maar waar stopt dit en wordt het een hond. Het is sowieso ongewenst een onderscheid naar hondengrootte te maken. Dit is een bron van onbegrip voor de bezitters. Het college is ermee bekend dat door veel mensen de hond als een gezinslid wordt gezien. Daarmee is er ook begrip voor het sentiment. Er bestaat echter ook begrip voor die mensen die de aanwezigheid op een begraafplaats van honden als niet prettig ervaren. De risico’s van verstoring van orde en rust als gevolg van een meningsverschil zijn hier groter dan bij het fietsen op een begraafplaats. Hulphonden, bijvoorbeeld voor mensen met epilepsie of blinden worden zonder voorbehoud toegelaten.

Wij gaan er van uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.

Hoogachtend, burgemeester en wethouders van Vlissingen,
de secretaris,                                   de burgemeester,

mr. drs. ing. M. van Vliet                drs. A.R.B. van den Tillaar