15 mei 2017

Afwachten of de Vlissingse schillenboer ooit terug komt.....

B & W reageerden op de vragen over de mogelijkheden om weer een schillenboer door Vlissingen te laten trekken.

Voor de inleiding op de vragen: zie het gerelateede bericht van 7 april j.l.

• Vraag 1
    Is de komst van de schillenboer in wijken in Vlissingen ook mogelijk: en ziet het college, net als de SGP, de meerwaarde van zo'n manier van gft-afval inzamelen, zowel op milieu- als op sociaal/economisch gebied?
    Ons antwoord
    De feitelijke meerwaarde van een dergelijke manier van inzamelen kan blijken uit een pilot of ervaringen van andere gemeenten. Wij willen eerst de ervaringen van andere gemeenten of initiatiefnemers afwachten, maar als er een initiatiefnemer komt, staan wij hier welwillend tegenover. Voor 2017 en 2018 concentreren wij ons op de uitrol van de pilots waarover wij u hebben geïnformeerd per brief op 22 november 2016.

• Vraag 2
    Is het college bereid deze mogelijkheid van inzamelen van gft-afval, samen met Orionis, te onderzoeken?
    Ons antwoord
    Zie ons antwoord bij vraag 1. Wij hebben aan Orionis voorgelegd of zij op dit moment plannen hebben om een dergelijke pilot te starten. Ook zij geven aan de ervaringen van andere gemeenten of initiatiefnemers af te willen wachten. Een dergelijk initiatief zal de potentie in zich moeten hebben om tot een volwaardige baan uit te kunnen groeien aangezien het beleid van Orionis is gericht op uitstroom.