13 mei 2016

Adviesraad 12 mei 2016: het Vlissingse AZC

Donderdag 12 mei lichtten de verschillende politieke partijen tijdens de adviesraad hun wensen en bedenkingen toe. Naast kritiek op het plan was er ook veel bijval. Lilian bracht de zienswijze van de SGP naar voren. Hierbij sprak ze uit dat vluchtelingen recht hebben op barmhartigheid en complimenteerde ze B&W met de totstandkoming van het plan.

Zienswijze SGP op vestiging AZC Baskensburg

Ieder mens is een medemens, ook de vluchteling in ons land.

Vluchtelingen; in de ogen van de SGP zijn dat mensen die gegronde vrees hebben voor vervolging of levensgevaar. Die, veelal oorlogsvluchtelingen, verdienen herbergzaamheid en fatsoenlijke opvang. Gebrek aan barmhartigheid tegenover hen is, in Bijbels licht, een groot onrecht. Het sluiten van de Vlissingse grens is dan niet rechtvaardig.

De SGP wil het college complimenteren met het resultaat van de onderhandelingen met het COA. Er wordt hier semi-permanente bebouwing gerealiseerd met alle voorzieningen binnen de locatie, in beginsel voor 300 mensen voor de periode van 5 jaar.

Na een jaar is de kans groot dat het COA aan Vlissingen zal vragen om meer asielzoekers op te nemen. Wanneer het college dan weer een keuze zal moeten maken, wil de SGP dat deze keuze recht doet aan de belangen van alle inwoners van onze gemeente en dat er draagvlak bestaat voor deze keuze.

Worden door de komst van een AZC onze welvaartsidealen en -dromen ruw verstoord? De SGP vindt van niet. Integendeel, wij zien hier een roeping liggen voor overheid, kerk en samenleving.

Vlissingen neemt hierin haar verantwoordelijk. Dat veel Zeeuwse gemeenten dat niet hebben gedaan, vindt de SGP beschamend.

Toch ziet de SGP naast deze roeping ook kansen. De begeerde foodplaza op Baskensburg zal er een nieuwe klantenkring bij krijgen. Ook zal het COA-personeel, dat nodig is in het AZC, werven in de regio. Een toename van werkgelegenheid dus.

Ziet de SGP dan alleen maar positieve dingen? Nee, dat niet alleen. Ook wij beseffen dat de culturele kloof, tussen die van de asielzoekers en die van ons, groot is.

Deze mensen komen uit een warmer klimaat dan wij en zijn gewend om ’s avonds buiten te zijn. Dat geeft ons een ongemakkelijk gevoel. Of dit automatisch gaat leiden tot problemen, dat is onbekend. Maar de SGP gaat er zonder meer vanuit dat er goede afspraken zijn gemaakt met het COA over de veiligheid.

Er vanuit gaande dat deze mensen een verblijfsstatus zullen gaan krijgen, moeten we beseffen dat een grote culturele afstand het integratieproces vertraagt.

Willen deze mensen een goede plaats krijgen in onze samenleving, dan is integreren noodzakelijk.

De Nederlandse beschaving is gestoeld op christelijke normen en waarden. De SGP wil niet dat dit verwordt tot een Islamitisch/Arabische leefcultuur.

Belangrijk is dat we beseffen dat integratie een tweezijdig proces is dat inzet vraagt van zowel statushouders als een hulpvaardige houding van eigen overheid en bevolking.

Met de komst van een AZC hoopt de SGP dat er een positieve dynamiek in de samenleving zal ontstaan en dat binnen mum van tijd vele vrijwilligers, verenigingen, kerk- en geloofsgemeenschappen zich zullen melden om "onze" asielzoekers, op wat voor manier dan ook, te helpen.

Willen wij dat zij integreren in onze samenleving, dan gaat dat het makkelijkst als ze welkom zijn.

SGP-fractie