13 juni 2022

3 SGP-vragen op vragenhalfuurtje 9 juin 2022

Vragenhalfuurtje op 9 juni 2022, ingediend door Fractie SGP
Onderwerpen conform artikel 36 van het Reglement van Orde

• 1. Onderwerp: Overlast in Scheldehof vanwege toiletbezoekers tijdens Bevrijdingsfestival

De SGP heeft vernomen dat tijdens het Bevrijdingsfestival op locatie Het Dok/Scheldekwartier heel veel festivalgangers gebruik hebben gemaakt van de toiletten in Scheldehof/Plaatwerkerij. Het personeel van Scheldehof zag zich genoodzaakt om hun hoofdingang af te sluiten. Personeel heeft veel schoonmaakwerk aan de toiletten moeten verrichten. Normaliter wil Scheldehof een open en eenvoudig bereikbare verpleeginstelling zijn voor hun cliënten en de familie/vrienden. Dit was helaas op Bevrijdingsdag niet mogelijk en dit heeft tot veel ergernis en onbegrip geleid bij zowel cliënten en hun familie/vrienden, alsook bij het personeel.

(Beantwoording: wethouder Cultuur, Sal Cracau)

• 2. Onderwerp: Gevaarlijke situaties op skatebaan in Westduinpark door slecht onderhoud

De skatebaan in Westduinpark is in slechte staat, zo heeft de SGP van veel jonge skateboarders vernomen. Het gaat hier om de vloer van de skatebaan. Dit is asfalt en hierin zitten veel gaten, het asfalt is bijzonder ruw en vertoont scheuren. Veel valpartijen hebben al plaatsgevonden met diepe, serieuze (schaaf)wonden tot gevolg. Ook is er glas gegooid op de skatebaan. De kleine glassplinters blijven in de gaten en scheuren in het asfalt aanwezig, waardoor, bij valpartijen, de (schaaf)wonden bij de skaters ook glassplinters bevatten. Omdat skatepark WIM in Middelburg is gesloten, komen meer skaters naar de skatebaan in Vlissingen. Daarom dient de skatebaan, voor het welzijn van alle skaters (jonge kinderen, pubers en jongvolwassenen) in orde te zijn om veel en ernstige verwondingen te voorkomen.

(Beantwoording: wethouder Openbare Ruimte, Coen Bertijn)

• 3. Onderwerp: Geluidsoverlast

Afgelopen vrijdagavond kreeg de SGP vanuit de regio Lammerenburg (Van Woelderenlaan) een melding van geluidsoverlast van het feest dat op het Badstrand plaatsvond. Terloops werd genoemd dit ook al het geval was met het Strandfestival de week er voor. De SGP vindt het bijzonder vervelend dat er geluidsoverlast wordt ervaren door de burger en aan de andere kant snapt de SGP ook wel dat grote evenementen een bepaalde mate van overlast met zich mee kunnen brengen. Daarom vond de SGP het juist zo opvallend dat een relatief klein festival erin slaagde om op 1,5 kilometer met een aflandige wind geluidsoverlast te veroorzaken.

(Beantwoording: wethouder Cultuur, Sal Cracau)